KRAFT

Statnett og Enova lanserer strømkampanje

Stein Jarle Olsen
20. jan. 2011 - 12:44

Det har vært mye fokus på kraftsituasjonen i Norge denne vinteren, med rekordlite vann i magasinene og voldsomme svingninger i strømprisen.

Mindre

For å bøte på situasjonen lanserer nå Enova og Statnett i kompaniskap kampanjen “Litt mindre, hver dag!”.

14 millioner kroner skal brukes på å endre folks holdninger gjennom annonser på TV, radio, aviser, nettaviser og på et eget kampanjenettsted.

Som kampanjetittelen spiller på, er budskapet at hver enkelt av oss kan gjøre små grep for å spare strøm hver eneste dag, særlig når det gjelder oppvarming av hus og vann, belysning og småelektrisk.

Ventilasjonsnekt

I tillegg retter kampanjen seg mot bedrifter og næringsliv, som også har stort potensial for energisparing, særlig gjennom å redusere oppvarming og belysning. En av punktene i disse annonsene er å skru av ventilasjonsanlegget i næringsbygg om natten.

Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova sier kampanjen er en liten del av Enovas totale budsjett på rundt to milliarder kroner, og at de vil følge nøye med på responsen.

– Sammenlikner vi med trafikken, har undersøkelser der vist at holdningskampanjer har dårligere effekt per krone enn mer konkrete tiltak. Ser dere noen målbare resultater av slike kampanjer?

– Det er selvfølgelig vanskelig å finne noen målbar effekt av en holdningskampanje, men vi analyserer forbrukernes respons og interesse blant annet gjennom klikk på våre nettsider, og har tidligere sett at antall henvendelser til Enova øker markant både under og etter en slik kampanje, sier Nakstad til Teknisk Ukeblad.

– Har dere satt noe konkret mål?

– Et slikt regnestykke vil nærmest være umulig å sette ned, ettersom strømforbruket varierer med temperatur og en rekke andre faktorer. Vi ønsker å måle forbrukerens interesse for energieffektivisering, og følger også nøye med på etterspørselen etter energisparingsteknologier vi ønsker å promotere, sier Nakstad, som mener det er mulig med en strømsparingsgevinst på mellom 5 og 10 prosent bare ved endring av atferd.

Han håper også at flere vil ta kontakt med Enova for å få støtte til energisparingstiltak. Enova har fått økt sin pott for støttetiltak som varmepumper, pelletsovner og solfangere til forbrukerne med 70 millioner i 2011, fra 40 til 110 millioner.

Statnett-sjef Auke Lont viser hvordan lavt tilsig og høyt forbruk i fjor ga en vanskelig kraftsituasjon. - Vi er ikke helt avhengige av svensk kjernekraft, sa han.
Statnett-sjef Auke Lont viser hvordan lavt tilsig og høyt forbruk i fjor ga en vanskelig kraftsituasjon. - Vi er ikke helt avhengige av svensk kjernekraft, sa han.

Avlyser revisjoner

Statnett-direktør Auke Lont fikk på dagens presseseanse en rekke spørsmål om kraftsituasjonen i Norge, og svarte at den fortsatt er å betegne som “stram”, særlig i Midt- og Sør-Norge.

– En fortsatt kald og tørr vinter vil kunne gi enda større kraftutfordringer, men de fleste av problemene er av lokal karakter. Det er lokalt ganske store forskjeller i kraftsituasjonen, og det gir utfordringer for forsyningssikkerheten en del steder. Vi avlyser nå blant annet planlagte revisjoner, kobler ut kjeler for dem som kan bruke annet enn strøm til oppvarming og øker informasjonsaktiviteten, sa han.

Lont mener likevel ikke kraftsituasjonen er dramatisk.

– Men selv om situasjonen er håndterbar uten atferdsendring, er det i seg selv ingen grunn til ikke å gjøre noe med strømforbruket. Med den kalde vinteren og de høye strømprisene vi har hatt, er dette et godt tidspunkt for å prøve å øke bevisstheten hos folk rundt strømsparing, sa Lont.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Vil ha månedsvise strømregninger

Skal kartlegge energibruken i bygg

– Enova bør satse på teknologiutvikling

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.