INDUSTRI

Statkraft og Södra oppretter nytt biodrivstoffselskap

Skal finne en lønnsom måte å produsere drivstoff fra trevirke.

Statkraft og Södra oppretter Silva Green Fuel, som skal finne frem til en lønnsom måte å produsere biodrivstoff fra trevirke på. Her fra Södra Cells tidligere fabrikk på Tofte.
Statkraft og Södra oppretter Silva Green Fuel, som skal finne frem til en lønnsom måte å produsere biodrivstoff fra trevirke på. Her fra Södra Cells tidligere fabrikk på Tofte.
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
16. feb. 2015 - 17:32

Statkraft og svenske Södra har opprettet et selskap for å etablere fremtidig produksjon av andregenerasjons biodrivstoff, heter det i en pressemelding.

Det er akkurat det selskapene ble enige om gjennom en intensjonsavtale i mai i fjor.

Lønnsom produksjon

Selskapet heter Silva Green Fuel AS, og eies 51 prosent av Statkraft og 49 prosent av Södra.

Det nye selskapets første oppgave skal ifølge meldingen være å finne en teknologi som kan gjøre produksjon av biodrivstoff basert på skogsråvare lønnsomt.

– Statkraft vurderer biodrivstoff som en spennende forretningsutvikling innen fornybar energi. Samarbeidet med Södra, gjennom selskapet Silva Green Fuel AS, er et godt fundament for å utrede ulike teknologier, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft i meldingen.

Les også: I disse tankene vokser det som kan bli Norges nye milliard-næring

Kjøper fabrikkområdet

Statkraft kjøper også alle aksjene i Södra Cell Tofte AS, som eier den tidligere fabrikktomten på Tofte.

Statkraft opplyser at de planlegger handel med biomasse fra Tofte til eksisterende biokraftverk i våre naboland.

– Södra følger med stor interesse teknologiutviklingen og de forretningsmuligheter som ligger i utnyttelse av skogsråstoff til industriell produksjon av klimanøytralt drivstoff. Vi har også god erfaring fra tidligere samarbeid med Statkraft og ser frem til å forene de to selskapenes kompetanse og erfaring i dette prosjektet, sier konsernsjef Lars Idermark i Södra.

Les også: Koker trær på 1500 grader for å lage flydrivstoff

Har testet 30 teknologier

Pressetalsmann Knut Fjerdingstad i Statkraft sier til Teknisk Ukeblad at noe av utfordringen ligger i at teknologien som skal brukes ikke akkurat er hyllevare.

– Dermed tar det en del tid å finne brukbare alternativer. Så langt har vi vurdert over 30 ulike teknologier, og nå er vi nede i 3-4 stykker. Når vi endelig har bestemt oss for en teknologi, er det mye testing som skal gjennomføres, og det vil nok ta et par år før vi er klare for å bygge et prøveanlegg.

– Samtidig er det jo ingen som har gjort dette før, så tidsangivelsene må ha en viss margin, sier Fjerdingstad.

– Og tanken er at det skal skje på Tofte?

– Tanken er at det skal skje på Tofte, ja.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Her kan de produsere 82 millioner liter bioetanol i året

Slik skal de masseprodusere drivstoff fra CO2

Vil ha produksjon av biodrivstoff til fly i Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.