PROSJEKTER

Statens vegvesen åpnet E134-strekning over en måned før tiden

Vegvesenet åpnet E134 Espelandssvingane en måned før tiden, og ser ut til å holde budsjettet.

E134 Espelandssvingene.
E134 Espelandssvingene. Foto: Statens vegvesen
28. sep. 2022 - 17:10

Prosjektet er en del av Haugalandspakken. Første spadestikk var 11. desember 2020, og hovedentreprenør er Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol.

Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo klipper snora, og veistrekningen er offisielt åpnet. Tv. byggeleder Roberto Balzer, og th. Vindafjord-ordfører Ole Johan Vierdal. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo klipper snora, og veistrekningen er offisielt åpnet. Tv. byggeleder Roberto Balzer, og th. Vindafjord-ordfører Ole Johan Vierdal. Foto:  Statens vegvesen

Planlagt åpning var 1. november i år. Men alt 22. september kunne strekningen overrekkes til Statens vegvesen. 28. september var det offisiell åpning ved divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Og ikke bare åpner vi før tiden. Vi ser også ut til å holde oss innenfor budsjett. Et godt samarbeid med hovedentreprenøren har vært en nøkkel for å få det til. Utbedringsprosjektet har en total styringsramme på 124 millioner kroner, sier prosjektleder Arild Kalleland Vallestad i Statens vegvesen.

Dette er gjort

E134 Espelandssvingene. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
E134 Espelandssvingene. Foto:  Statens vegvesen

Det er laget bedre kurvatur på veien, veibredden er harmonisert , sprengt ut og det er planert sideterreng slik at trafikantene får bedre sikt. Det er blitt romlefelt, bedre og tydeligere avkjøringsfelt og bedre busslommer. Det er også tilrettelagt bedre for myke trafikanter med en sammenhengende gang- og sykkelvei langs hele den 1,3 kilometer lange strekningen.

Espelandssvingene har vært en flaskehals, og nå er det gjort noe med.

Bilistene har opplevd en del lysregulering i forbindelse med anlegget, og det har vært en del utfordringer med det i anleggsfasen.

Espelandssvingene har en ÅDT på 4864. Det er mye næringsvirksomhet i området.

Veistrekningen går langs Vågselva. Det har vært restriksjoner på arbeid i elva.

Prosessen fra plan til ferdig vei

Reguleringsarbeidet startet tidlig høsten 2016. Kommunen vedtok planen 20. juni 2017. I perioden mellom planvedtak og utlysing gikk det tre år i vente på statlig finansiering.

Bjørn Laksforsmo ga en blomst til første bilist på strekningen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Bjørn Laksforsmo ga en blomst til første bilist på strekningen. Foto:  Statens vegvesen

Haugalandspakken har bidratt med 15 millioner 2021-kroner i bompengar i dette prosjektet. Styringsrammen for prosjektet er på 124 millioner 2022-kroner, og det er til nå fakturert 100,6 millioner.

Byggeplanen var ferdig i juli 2020. Prosjektet ble utlyst 7. september 2020, og 11. desember samme år var det byggestart.

– Og nå har vi altså åpnet veistrekningen, seks dagar etter at overtakelse skjedde 22. september. Over en måned før planlagt åpningsdato, som var 1. november. Det er all grunn til å skryte av entreprenør Vassbakk & Stol for godt samarbeid, og vi er veldig fornøyd med jobben de har gjort, sier prosjektleder Arild Kalleland Vallestad i Statens vegvesen.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.
Les også

En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.