FRYKTER: - Jeg frykter at det er enda verre, sier Fremskrittspartiets Per Sandberg om RIF-rapporten. (Bilde: Scanpix)

"State of the Nation":
– Kommune-Norge må endres

  • Bygg

Dette er saken

  • På Byggedagene la RIF frem en rapport kalt "The state of the Nation".
  • Ingeniørene har vurdert 11 områder og funnet at det er behov for 816 miliarder kroner for å bringe offentlige bygg og infrastruktur opp på det de kaller "god standard" der det kun er behov for normalt vedlikehold.
  • For å bringe eiendommene og infrastrukturen opp på "grønn pil-nivå", som RIF definerer som "planlagte investeringer i sektoren/området som vil oppfylle krav og behov i 2020" må det investeres 1587 milliarder kroner.
  • Tilstandskrakteren går fra 1 til 5 der 1 er dårligst og 5 er best.
  • Jernbane er gitt karakteren 2, som betyr at funksjonaliteten er truet og umiddelbar innsats påkrevd.
  • Karakteren 3 betyr akseptabel, men ikke god standard, 4 betyr god standard og normalt vedlikehold er tilstrekkelig.

Se tabell nederst i artikkelen.

Per Sandberg fra Fremskrittspartiet er glad for rapporten Rådgivende Ingeniørers Forening har lagt frem og ønsker seg en offentlig rapport med flere detaljer enn det som kom frem i RIF-rapporten.

– Jeg frykter at den blir lagt i en skuff, men jeg håper den får grundigere behandling. Vi må få en offentlig evaluering for å bli treffsikre, det er noen kommuner som har god økonomi og andre som har dårlig, og det er også store forskjeller i tilstanden til både bygninger og infrastruktur mellom kommunene. Jeg frykter at det står enda dårligere til, sier Sandberg.

Han mener også at vi trenger en ny debatt om strukturen på det offentlige Norge.

– Det nytter ikke bare å pøse ut penger. Vi vil først fjerne fylkeskommunene, deretter vil vi redusere antall kommuner til 160-170 og så vil vi gi kommunene flere oppgaver. I tillegg har vi en enorm offentlig sektor med for mange direktorater, sier Sandberg.

Les også: Ingeniørene mer på banen

Vedlikehold gir ikke velgere

Anne Marit Bjørnflaten (Ap) som leder transportkomiteen i Stortinget, mener RIF-rapporten gir et viktig underlag i komitearbeidet.

Øyvind Mork, RIF-leder.
Anne Marit Bjørnflaten (Ap) som leder transportkomiteen i Stortinget, mener RIF-rapporten gir et viktig underlag i komitearbeidet. LOVER: Politikerne skal ikke få anledning til å glemme forfallet, lover Øyvind Mork, styreleder i RIF. Joachim Seehusen

– Det er mye lettere for oss politikere å bli synlige med store nye prosjekter. Det er der vi møter trøkket. Bortsett fra lastebilnæringen, som har fokusert veldig på vedlikehold, så møter vi ikke noe særlig etterspørsel etter vedlikehold. Det er vanskelig å få forpliktende planer eller budjsetter, vi må bli flinkere til å prioritere. Det er for eksempel mye dyrere å vedlikeholde tunneler enn bruer, slikt må vi merke oss, sier Bjørnflaten.

Sandberg mener dette kan avhjelpes med et todelt statsbudsjett.

– Det vil hjelpe stort om vi får et budsjett for investeringer og et annet for drift og vedlikehold. I tillegg vil jeg gjenta vårt forslag om et infrastrukturfond på 300 milliarder, det kan også utvides til annen infrastruktur enn samferdsel. Fortsetter forfallet som det ser ut til nå, kan vi fort sette pensjonsfondet i fare og det kan bli inflasjonsdrivende, sier Sandberg.

Les mer: Etterslepet er på 800 milliarder

Ikke i glemmeboken

– Politikere, både lokalt og sentralt, skal ikke få glemme hvordan det står til, det skal vi sørge for, sier Øyvind Mork, styreleder i RIF.

– Vi trenger mer penger til systematisk vedlikehold, og vi skal holde denne saken så varm at de som bestemmer ikke får anledning til å glemme det, sier Mork.

Se forklaring til tabell i faktaramme, høyre spalte.