PÅ BAKKEN: Høytflygende "reguleringsteknikk". Dette er en av fire motorer på et Orionfly. Luftforsvaret begeistret ungdom på utdanningscamp med omvisning utenfor og inni flyet, som ble stående en dag lengre enn planlagt på grunn av uforutsette tekniske behov. (Bilde: Bjørn Lønnum Andreassen)

Stadig kamp om realfaglig ungdom

  • Karriere

Fakta:

  • 220 ungdommer mellom 16 og 20 år fra hele landet på camp
  • 3000 meter og styrketester
  • Vanlig søknadsfrist - teknisk utdanning i Luftforsvaret: 1. februar
  • Ekstraordinær frist for deltagerne: 15. mars
  • 65 opptas årlig til teknisk befalsutdanning i Luftforsvaret

Nylig ble 220 tenåringer fra hele landet fløyet gratis inn til Kristiansand på ny sjarmoffensiv, men ikke alle søker.

SE BILDESERIE:

Vil friste

Luftforsvarets tekniske skolesenter på Kjevik var fylt opp av elever som til daglig tar tekniske fag på videregående. Spørsmålet er hvordan ungdommen kan fristes til å søke teknisk befalsutdanning. Til sammenlikning driver NTNU i Trondheim like offensiv rekruttering med f.eks. Researchers Night, Jentedagen samt Jenter og data.

– Vi har altfor få teknikere i dag, og vi kommer til å trenge flere etter hvert som (jagerflyet) F-16 blir enda eldre, uttalte oberstløytnant Øivind Gunnerud, som er sjef for 332 skvadron på Bodø hovedflystasjon til TU i januar. Anledningen var 30-års markering av F-16 i Norge, der Stein Erik Nodeland, generalinspektør for Luftforsvaret lovet at «vaktbyttet» mellom F-16 og det nykommende kampflyet F-35 skal gå greit.





– Samfunnsproblem

Stian Negaard Nilsen er sjef for rekruttering og har fått arrangert flere rekrutteringscamper i Luftforsvaret. Han vet de ikke er alene om laber tilgang på nye elever.

– Det ser vi over alt i Norge. Også forskermiljøene går ut for å få ungdom til å velge realfag. Vi slåss om en ressurs som er for liten i utgangspunktet. Hvis vi ikke får teknikere nok blir flyene stående på bakken. Vi greier ikke å opprettholde internasjonalt engasjement, og heller ikke drive god nok overvåkning av nordområdene, sier Nilsen og fortsetter om overgangen til F-35.

– Det blir en utfjording uansett, fordi vi i en periode skal ha nok teknisk personell til å drifte to forskjellige flytyper. Dette vil det jo bli tatt høyde for, og rekrutteringscamp er en måte å forberede overgangen på.





Sjarmoffensiv

Deltagerne på campen helgen 12. til 14. mars så på tekniske utdannings- og jobbmuligheter ved Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

F-16 var i hangaren, overvåkningsflyet Orion sto på stripa, sammen med Sea King og et nytt Hercules. Oppvisning med veteranflyet ”Vampire”, Norges første jetjagerfly begeistret.

Seks ungdommer fikk opp å fly, én med Vampire - og seks med det over 40 år gamle Sea King helikopteret.