Stadig flere leser Teknisk Ukeblad

Teknisk Ukeblad har nå 276 000 lesere hver uke. Det er en vekst på 5,3 prosent i et fallende marked.

Fornøyde: Ansvarlig redaktør Jan M. Moberg og redaktør Tormod Haugstad gleder seg over at stadig flere velger å lese Teknisk Ukeblad.   foto: Joachim Seehusen
Fornøyde: Ansvarlig redaktør Jan M. Moberg og redaktør Tormod Haugstad gleder seg over at stadig flere velger å lese Teknisk Ukeblad. foto: Joachim Seehusen
19. feb. 2013 - 16:01
Vis mer

De nye lesertallene fra TNS Gallup dokumenterer veksten. Det er store endringer i medie-markedet der papiravisene samlet har tapt 3,8 prosent av sine lesere siste år.

Ved siden av Teknisk Ukeblad er det interiørbladene som trakk flere lesere i 2012 enn i 2011. Av fagbladene er Teknisk Ukeblad den store vinneren.

Nyhetsledende

Nyhetsmagasinet med hovedvekt på de tre områdene teknologi, næringsliv og politikk når nå 6,5 prosent av befolkningen.

– Det finnes sannsynligvis ikke noe teknologimagasin i verden som når en så høy andel av befolkningen, sier Jan M. Moberg, ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad.

Redaktør Tormod Haugstad er veldig glad for økningen i en periode hvor medieindustrien er under stor omstilling.

– Vi har som mål å være nyhetsledende. Derfor må vi prioritere de viktigste teknologisakene innen olje/gass, industri, bygg/anlegg, energi og it. Vår nyhetsdekning skal være sannferdig og faktapreget, men TU er etter min mening aller best når vi setter søkelyset på kontroversielle spørsmål innen den enkelte bransje.

Ingeniørvekst

Årets lesertall føyer seg inn i en rekke av positive resultater. Teknisk Ukeblad har økt lesertallene systematisk gjennom en årrekke. Moberg mener at en medvirkende årsak til veksten er økte medlemstall for ingeniørorganisasjonene Nito og Tekna der medlemmene mottar bladet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Men det er også en økende interesse for teknologi i befolkningen, sier Moberg.

– De gode lesertallene tolker vi som et tegn på at abonnentene setter pris på vår kritiske journalistikk i skjæringspunktet næringsliv, teknologi og politikk. Bladet har også fått en ansiktsløftning i form av ny design i løpet av fjoråret, og nå kommer vi også med Ipad-utgave, sier redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad.

Mobil vekst

Nettbrett-utgaven kommer i rett tid. Mens papirmediene hovedsakelig har fallende lesertall, er det sterk vekst i lesing av nettutgaver og ikke minst mobile utgaver. Fra 2011 til 2012 er lesingen fra nettbrett og mobiltelefoner doblet.

Ipad-utgaven av Teknisk Ukeblad vil først gjøres tilgjengelig for alle, i et åpent marked.

Det pågår samtaler med eierne, Nito, Tekna og Polyteknisk Forening, om hvordan deres medlemmer skal få tilgang til den mobile utgaven.

– For fortsatt å lykkes, både med nettutgave, mobil utgave og bladet i papir er det viktig å opprettholde satsingen på redaksjonell kvalitet. Våre ansatte har gjort en god jobb. Vi, som resten av Teknologi-Norge, vil være avhengige av kompetente medarbeidere for å lykkes i fremtiden, sier Moberg.

Fikk du med deg disse sakene?

Så mye tjener norske oljearbeidere

Dette er galt med diesel-testene

Konkurs kan ramme Hardanger-mastene

Her er verdens mest lyssterke diode  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.