BRUER

SRBG sliter på Beitstadsundbrua: Betaler 200.000 kroner i bot alle hverdager

Har betalt ca. 5 millioner i dagbøter siden 6. desember.

Det er ikke mye som gjenstår før Beitstadsundbrua er ferdig, men overflatebehandlinga er kraftig forsinket, og SRBG betaler nå dagbøter på 200.000 kroner. Bildet er fra da den siste brukassa kom på plass i juni i fjor.
Det er ikke mye som gjenstår før Beitstadsundbrua er ferdig, men overflatebehandlinga er kraftig forsinket, og SRBG betaler nå dagbøter på 200.000 kroner. Bildet er fra da den siste brukassa kom på plass i juni i fjor. Foto: Statens vegvesen
14. jan. 2020 - 12:19

I november varslet Vegvesenet at kinesiske SRBG, som har hatt jobben med å bygge Beitstadsundbrua på fylkesvei 17 nord for Steinkjer, ikke ville bli ferdige med brua innen avtalt ferdigstillelsesdato 6. desember. Siden har selskapet blitt ilagt dagbøter på 200.000 kroner for hver virkedag, skriver NRK.

Med fem virkedager per uke er dagbøtene i teorien kommet opp i rundt 5 millioner kroner, men konstruksjonsleder Yang Dingjun i SRBG skriver i en epost til NRK at det vil bli en gjennomgang med bakgrunn i kontrakten.

Selskapet mener det er flere forhold som har ført til forsinkelsene, og peker på ugunstige værforhold, og at det har vært en lang periode med bygging og arbeider som har blitt gjennomført under vann.

Seksjonsleder for investering og fornying i Trøndelag fylkeskommune, Jo Bernt Brønstad, som tidligere var Vegvesenets prosjektleder for bruprosjektet, sier imidlertid at det ser ut som om kineserne har undervurdert arbeidsomfanget.

Slik det ser ut nå vil brua først stå ferdig i februar.

Skulle det ta lenger tid, vil det med dagbøter på 200.000 kroner gå 1385 virkedager - eller ca. 5,5 år - før Trøndelag fylke eventuelt får brua gratis.

Francis Scott Key-brua i Baltimore har kollapset etter at et 300 meter langt skip traff brua.
Les også

Skal ha kommet ut av kurs

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.