Mandag kom Altinn II i gang med det plattformen egentlig er konstruert for: Samhandling.
En samhandlingstjeneste i Altinn er en måte å sette sammen ulike skjemaer, meldinger og innsyn på.
Og først ut er konkursbehandling.
Les også: Bredbånds-Norge får slakt
42 ting på én gang
Her finner bostyrer både skjema for innrapportering til Konkursregisteret og verktøy for å dele informasjon med kreditorene.
Tjenesten inneholder 8 innsendingstjenester, 8 innsynstjenester og 26 meldingstjenester i ett grensesnitt.
Og tjenesten er den første til å ta i bruk ende-til-ende-kryptering av vedlegg.
Les også: Slik skal vi takle it-krisene
Kutter porto
Her åpnes det for synlige kutt i kostnadene:
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Et gjennomsnittlig konkursbo gjør tre innberetninger. Dette er dokumenter som skal deles med i snitt 20 kreditorer og 10 offentlige etater som skal ha innsyn. Med frankering for 15 kroner på hver sending blir det 1350 kroner kun i porto.
Og dette er bare ett av de åtte skjemaene som inngår i samhandlingstjenesten «Konkursbehandling».
- Vi anslår at de totale samfunnsøkonomiske besparelsene ved å ha digital framfor papirbasert kommunikasjon i konkursbehandlingen til å være mellom 30 og 40 millioner kroner årlig, sier underdirektør Karl Erik Rørmark ved Konkursregisteret.
Les også:
Oracle lover rask fiks av kritisk Java-feil