Statoil har tatt kontroll over de stadig økende riggratene, og bestiller sine egenutviklede og spesialtilpassede rigger.
Overfor Teknisk Ukeblad vil ikke Statoil si hvor mye de håper å presse ned riggratene ved hjelp fra de nye riggene.
– Vi regner med effekter på ratenivået, men vi får se hvor mye når vi er ferdig med denne prosessen, sier Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil.
Les også: Statoil snuser på rigg-eierskap
Trenger gammel og ny
Rigganalytiker Kjetil Garstad i Arctic Securities sier riggratene vil kunne bli noe påvirket på sikt.
– Disse riggene begynner ikke på kontrakt før i 2015. Dersom Statoils strategi er å erstatte disse riggene med de gamle riggene, vil dagratene falle. Det finnes mange eldre rigger på sokkelen, men de vil ikke forsvinne før etterspørselen er borte, sier Garstad.
Han tror at det vil være behov for både nye og gamle rigger på sokkelen.
– Det er et såpass stramt marked at Statoil trenger det de kan få. Deres forsøk på å få dagratene ned har så langt vært totalt mislykket. Det er ikke en lett oppgave, sier Garstad.
Les også: Vil ha økt utvinning i gamle oljefelt
Ikke utkonkurrert
Riggene som har blitt levert til norsk sokkel de siste årene vært bygget for operasjoner på dypt vann, og er ifølge Statoil for store og kostbare til deres behov på nors sokkel.
Bjørn Thoresen i First Securities tror likevel ikke de nye dypvannsriggene vil bli utkonkurrert fra norsk sokkel.
– Det vil avhenge av måleparameteren. Dersom man måler etter hvor effektivt riggen kan bore den type brønner den er spesialutviklet for, vil kategori D-riggen helt sikkert gjøre det godt sammenliknet med de fleste andre riggene på sokkelen. Jeg har likevel ingen tro på at de større dypvannsriggene blir utkonkurrert på norsk sokkel, sier Thoresen.
Les også: Skal bore raskere og sikrere
Usannsynlig eierskap
Statoil sier også at de er villige til å gå inn på eiersiden i de nye riggene dersom det blir nødvendig for å få de rette prisene.
– Statoil sier at selskapet kan vurdere eierskap i riggen dersom anbudsprosessen mot riggselskapene ikke resulterer i tilfredsstillende priser. I det leser jeg at det ikke kommer til å skje, og det blir ikke en relevant problemstilling før anbudsrunden er ferdig i tredje kvartal, sier Thoresen.
Uvanlig lang kontrakt
Det riggselskapet som stikker av med en Statoil-kontrakt for en kategori D-rigg vil kunne sikre seg en kontraktsperiode på 20 år. Det er en uvanlig lang kontraktsperiode, og vil ifølge Statoil redusere risikoen for borekontraktører som skal bygge riggen.
– Det er kjempeinteressant at de tilbyr 20 års kontrakt. Desto lengre kontrakter, desto billigere dagrater, sier Kjetil Garstad.