Det kreftframkallende stoffet asbest har vært forbudt i bruk i Norge siden 80-tallet.
Ansatte i Aker Kværner oppdaget asbesten da de skulle finne årsaken til rustskader på det flunkende nye prosessanlegget.
Bygget på lekter
Prosessanlegget ble bygget av Dragados i Cadiz i Spania. Anlegget er brygget på en lekter og ble fraktet til Melkøya i fjor sommer. Aker Kværner er engasjert til montering og ferdigstillelse av anlegget på Melkøya.
Midlertidige pakninger ble montert i Spania før den lange sjøferden til Finnmark for å beskytte mot vær og vind før sammenkobling i Norge.
Analyse
Ifølge Stavanger Aftenblad ble rusten oppdaget for tre uker siden. Pakningene ble sendt til analyse for å finne årsaken til rustproblemet.
- Da Aker Kværner, som har jobben med å sette sammen anlegget, skulle begynne å fjerne de midlertidige pakningene, ble asbesten oppdaget, opplyser informasjonsleder Sverre Kojedal hos Statoil i Hammerfest til avisa.
Stopper opp
Byggeleder Kjell Arild Dolve i Aker Kværner bekrefter at funnet av de helsefarlige og forbudte pakningene har gått ut over framdriften.
- Vi har undersøkt hundrevis av pakninger, men har bare funnet et lite antall asbestholdige. Jeg tror det er snakk om åtte stykker, sier Dolve til Stavanger Aftenblad.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
På grunn av de strenge sikkerhetstiltakene ved slike funn, er deler av anlegget avsperret. Dermed har en del arbeid stoppet opp. Statoil sier at forsinkelsene vil tas inn.
- Hva sa vi?
Statoils valg av Dragados til bygging av prosessanlegget, skapte et ramaskrik i Norge og norsk industri.
Oppdragstørken ved norske offshoreverft var stor da kontrakten gikk til Spania i februar 2003. Påstander om subsidier og ulike konkurransevilkår ble framsatt, men ikke bevist.
Norsk industri (den gang TBL) advarte også mot dårlig håndverk og forsinkelser og problemer ved å velge det spanske verftet.
De mente at Statoils besparelser på å velge billig, ville komme som en rekyl etterpå. Der fikk de norske verftsarbeiderne rett.
Dragados har slitt både med å holde tidsrammene og kvalitet. Aker Kværner er satt til å gjøre mye av arbeidet som skulle vært ferdig i Spania.
Statoil sa i september i fjor at de var svært fornøyd med kvaliteten på arbeidet som ble utført i Spania.