– Solid riksvegbudsjett

– Budsjettet sikrer pågående prosjekter, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen
12. okt. 2017 - 10:28

Regjeringens forslag til statsbudsjett gir 30,6 milliarder kroner til Statens vegvesens ansvarsområder. Det er en økning på 357 millioner, eller en drøy prosent over 2017-budsjettet.

Til vegformål, inkludert porteføljen til Nye Veier AS, er det foreslått 35,9 milliarder i 2018. Dette gir en samlet økning på 2,6 milliarder, eller nesten åtte prosent. I tillegg kommer bompenger på 7,7 milliarder.

– Dette er et solid riksvegbudsjett. Vi holder trykket på pågående veganlegg og arbeidet med å sikre tunnelene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding fra Vegvesenet.

Budsjettet legger opp til riksveginvesteringer på drøye 14 milliarder, mens driften og vedlikehold av riksvegene skal koste om lag 7 milliarder.

 

Store prosjekter

Budsjettrammen gir anleggsstart på E6 Kapskarmo – Brattåsen – Lien i Nordland. I tillegg blir det anleggsstart på skredsikringsprosjektene riksveg 13 Vik - Vangsnes i Sogn og Fjordane og E69 Skarvbergtunnelen i Finnmark.

Under forutsetning om tilslutning til delvis bompengefinansiering blir det også oppstart på forberedende arbeider og mulig anleggsstart på E16 Eggemoen – Olum i Oppland/Buskerud i 2018.

Budsjettet har midler til prosjektering og grunnerverv for E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta i Akershus, samt forberedende arbeider på OPS-prosjektet riksveg 555 Sotrasambandet i Hordaland. Det blir også byggestart for OPS-prosjektet riksveg 3/riksveg 25 Løten – Elverum i Hedmark.

 

Mye tunnelvedlikehold

Budsjettforslaget gir tre milliarder kroner til vedlikehold av riksvegene, som er en reduksjon på om lag 50 millioner fra 2017.

Samlet sett vil etterslep i vedlikehold på riksvegnettet bli redusert. Forfall i tunneler stanses, mens andelen riksveg med tilfredsstillende vegdekke forventes å ligge på om lag samme nivå som i 2017.

– En så stor prioritering av tunnelene vil dessverre bety at forfallet vil øke noe på bruer, kaier, drenering og vegutstyr, sier vegdirektøren.

Det skal brukes 2,3 milliarder til fornyingstiltak som i hovedsak går til arbeider med å sørge for at tunnelene oppfyller kravene i tunnelsikkerhets- og elektroforskriften.

Budsjettet legger opp til å bruke 638 millioner til skredsikring på riksveger, mens 759 millioner skal gis som tilskudd til skredsikring på fylkesvegnettet.

Det er foreslått 505 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak. Fortsatt bygges midtrekkverk for å hindre møteulykker, utforkjøringer og påkjørsel av gående og syklende.

 

I front

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vegvesenet skal arbeide videre med rammevilkårene for intelligente transportsystemer. Det skal legges til rette for at Norge skal ligge i front i bruk av intelligente transportsystemer, der vegteknologi og selvkjørende kjøretøyer inngår.

Statens vegvesen skal være pådriver for bymiljø- og byvekstavtaler, der det stilles 780 millioner til rådighet. Dette brukes til kollektivfelt, holdeplasser og gang- og sykkelveger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.