Trøndelag fylke har tidligere i år kommet med en forberedende entreprise for denne tunneljobben.
Nå har fylket sendt ut en veiledende kunngjøring om hovedkontrakten: Frøyatunnelen skal rehabiliteres i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften, og konkurransen lyses ut i november.
Den undersjøiske Frøyatunnelen er på cirka 5,3 kilometer, og er en del av fylkesvei 714 mellom Hitra og Frøya. Den ble åpnet for trafikk i år 2000.


Største stigning er 10 prosent, og bunnpunktet er 164 meter under havnivå. Tunnelen har ett løp med tunnelprofil T8, med ett kjørefelt i hver retning. ÅDT i 2021 var på 2125. Tunnelen er i klasse B i henhold til håndbok N500.
Hovedarbeidene i entreprisen:
- Fjerning av dagens tunnelduk i hele tunnelen og alt av dagens tekniske utstyr
- Rehabilitering av bergsikring med vannmeisling, bolting og ny sprøytebetong der det trengs
- Nye sprøytebetonghvelv der det er behov for vannsikring
- Bygging av tilfluktsrom
- Nye føringskanter på begge sider med trekkerør bak
- Ny brannvannsledning bak føringskant på den ene siden
- Rehabilitering av veibanen
- To nye tekniske bygg i nye bergrom
- Utvidelse av to tekniske bygg i dagsoner
- Komplett nytt teknisk anlegg: Kabelstiger og belysning, ventilasjon, nødstasjoner, evakueringslys, kameraer og stengepunkter
Det blir kvelds- og nattarbeid med to kolonner med trafikk i hver retning før midnatt.
Oppdraget blir en utførelsesentreprise, og konkurransen lyses altså ut i november.
Tilbudssummen antas å bli på mellom 350 og 450 millioner kroner.

Alle nye bygg bør få integrerte solceller i bygningskroppen