SAMFERDSEL

Snart kan togene vedlikeholdes ved hjelp av AI

Vedlikehold av tog er kostbart. Nå utvikles tilstandsbasert vedlikehold basert på AI og IoT, det skal redusere kostnadene og øke sikkerheten.

Mostafa Koraei (til høyre) fra Sintef Digital har samarbeidet med Mantenas systemingeniør Petter Lefoka (i midten) og sikkerhets- og kvalitetsrådgiver Tore Olaisen om utvikling av et AI-basert vedlikeholdssystem der edge computing og IoT med opp til 16 ulike sensorer på en boggi skal oppdage eventuelle svakheter og feil som kan utgjøre en fare for tog i høy fart. Begge parter ser fram til å ta systemet i bruk etter nyttår.
Mostafa Koraei (til høyre) fra Sintef Digital har samarbeidet med Mantenas systemingeniør Petter Lefoka (i midten) og sikkerhets- og kvalitetsrådgiver Tore Olaisen om utvikling av et AI-basert vedlikeholdssystem der edge computing og IoT med opp til 16 ulike sensorer på en boggi skal oppdage eventuelle svakheter og feil som kan utgjøre en fare for tog i høy fart. Begge parter ser fram til å ta systemet i bruk etter nyttår. Foto: Tormod Haugstad

En gruppe forskere ved Sintef Digitals avdeling for smarte sensorer og mikrosystemer har samarbeidet med Mantena om utviklingen av en sensorbasert plattform for tilstandsbasert vedlikehold av norske tog.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.