IT

Snart kan du tegne for Statoil i Autocad

Inngangsbilletten for mindre konsulenter og leverandører blir mye lavere med ny norsk programvare.

Komplekst: Plant3D-modell viser kilde-modellen i AutoCAD Plant 3D. Den kan enkelt konverteres til Aveva PDMS med Norconsults nye verktøy.
Komplekst: Plant3D-modell viser kilde-modellen i AutoCAD Plant 3D. Den kan enkelt konverteres til Aveva PDMS med Norconsults nye verktøy. Bilde: Norconsult
28. juli 2015 - 08:00

Når oljebransjen skal bygge nytt er det ett konstruksjonsprogram som teller. Det er Avevas PDMS.  I Statoil er dette standardisert og underleverandører må forholde seg til det enten de jobber med rørdesign, stålkonstruksjoner, ventilasjon, elektro eller alt det andre som trengs for å konstruere en plattform eller et landanlegg.

Det er mye å hente på en slik standardisering. Alle som leverer rør, festemateriell og alt det andre som benyttes til konstruksjonen må gjøre katalogene tilgjengelig i et format som Aveva PDMS 3D kan bruke.

Velger de et spesielt rør følger det også med metadata som beskriver de fysiske dimensjonene som er tilgjengelig, bruksområder og begrensinger som for eksempel hvor hvilke væsker røret kan benyttes til og innen hvilke temperaturintervaller det kan operere.

Ingeniørene bruker dette, ikke som et friform-verktøy for å bygge noe helt nytt i tre dimensjoner, men for å sette sammen konstruksjonen av godkjente standardkomponenter.

Kan bli skrotet: Helidekket sprakk etter ankomst fra Kina. Nå vurderer Statoil om det må skrotes

Stort og dyrt

Selv om Aveva PDMS 3D er et utmerket verktøy er det svært kostbart og krever mye spesialkompetanse. De fleste som driver små og mellomstore ingeniørselskaper med ulike spesialiteter bruker andre konstruksjonsverktøy, slik som de fra Autodesk, Bentley og Intergraph.

Mens en lisens for AutoCAD koster under 20 000 kroner årlig, kan en PDMS-lisens koste ti ganger så mye.

– I et stort offshoreprosjekt er det et stort antall underleverandører som arbeider med deloppgaver. For mange av disse er Aveva PDMS en stor og dyr kanon for å skyte en liten spurv. Det gjør at mange potensielle underleverandører utelukkes eller i det minste gjør jobben dyrere, sier IT-utvikler i Norconsult, Ole Magne Kvindesland.

Han peker på at det er langt flere ingeniører som kan AutoCAD enn Aveva PDMS. Det gjør det mye enklere og billigere å bemanne prosjekter.

Les også: Borerigger har 500.000 sensorer som ikke brukes. Disse vil GE nå utnytte

Gjør det billigere for oljebransjen: IT-utvikler i Norconsult, Ole Magne Kvindesland har ledet utviklingen av et verktøy som gjør inngangsbilletten til Statoil og andre store selskaper mye billigere for 3D-konstruktører.
Gjør det billigere for oljebransjen: IT-utvikler i Norconsult, Ole Magne Kvindesland har ledet utviklingen av et verktøy som gjør inngangsbilletten til Statoil og andre store selskaper mye billigere for 3D-konstruktører.

Oversetter

For tre år siden tok senior løsningsrådgiver Nils Blom hos AutoCAD-forhandleren NTI CADcenter AS initiativ for å få laget et konverteringsprogram mellom de to plattformene.

Nå har Norconsult utviklet to programmoduler som gjør denne jobben. Det gjør inngangsbilletten for å kunne arbeide med slike prosjekter mye billigere. De trenger ikke ha den påkrevde programvaren, men kan benytte AutoCAD som både er mye billigere og mye mer utbredt.

Den ene modulen oversetter fra AutoCAD Plant 3D til en ISO-standard, mens den andre oversetter konstruksjonen fra ISO-standarden til formatet som benyttes av Aveva PDMS. Standarden ISO 15926 kan ses på som prosessindustriens svar på byggebransjens IFC-standard.

— Den første ideen var å gå rett fra AutoCAD til Aveva PDMS. Ved å bruke ISO-standarden som et mellomformat, gjør vi det mye enklere å lage moduler til andre proprietære formater, sier Kvindesland.

Les også: Oljekrisen har gjort at antall oljegründere har eksplodert

Statoil fornøyd

– Vi skal ha alt inn i formatet Aveva PDMS benytter. Vi har den standarden, men vi ser også at det er en utfordring for mange underleverandører. De vil jobbe med andre verktøy, men da må det gjøres en remodellering i etterkant. Det koster penger og det det reduserer kvaliteten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det vi har sett av Norconsults nye konverteringsverktøy er at jobbene blir billigere, de går raskere og resultatet blir mer nøyaktig. Det blir ikke like nøyaktig som om PDMS var brukt, men nøyaktig nok, sier 3D-spesialist og fagleder og ansvarlig for Statoils 3D-modeller, Terje M. Maanum.

Maanum sier til Teknisk Ukeblad at alle de store verktøyleverandørene som Aveva og andre lenge har lovet at det skal blir lettere å benytte ulike programmer om hverandre. Men så langt har det ikke skjedd mye.

Det å kunne låse kundene inn i sine egne formater er god forretning. Det at Norconsult nå kommer inn og gjør denne jobben er kanskje ikke alle like glad for.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her har oljejobbene forsvunnet

Vedlikeholdsmarkedet

Det store markedet for 3D er ikke nybygg. Det er alle endringene og modifikasjonene som skjer i levetiden til en konstruksjon, og de er det mange av. I forhold til å bygge en ny konstruksjon er dette som regel mindre jobber.

Pilotkunder har testet ut løsningen vår og de har verifisert at det virker som det skal.

– Når disse jobbene åpner seg for alle som har AutoCAD får oljebransjen og andre som bruker Aveva et mye større utvalg av potensielle underleverandører, sier Kvindesland.

Les også: Disse kan bli rammet av Statoil-kuttene

Verdensmarked

Det er ikke bare den norske oljebransjen som vil få nytte av det nye konverteringsverktøyet. Norconsult vil selge det over hele verden og Autodesk, som står bak AutoCAD, er naturlig nok svært velvillig til å hjelpe det norske selskapet med jobben.

De mener verktøyet vil få stor betydning i mange andre bransjer slik som innen kraft, papirindustri, farmasi og mange andre. I Norge er det Autodesk-forhandleren NTI CADcenter som vil stå for salget.

Alt går raskere i krisetider: I krisetider går alt mye raskere. Forrige uke satte Statoil fartsrekord


Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.