Kinesiske bilmerker

Slik vil kineserne selge biler i Europa

Har lagt katastrofale forsøk bak seg.

Elbilen Chery Exeed TX ble presentert under bilmessen i Frankfurt forrige måned.
Elbilen Chery Exeed TX ble presentert under bilmessen i Frankfurt forrige måned. (Bilde: Chery)

Har lagt katastrofale forsøk bak seg.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

De kinesiske bilprodusentene har sett seg ut Europa som neste marked. Til nå har de fleste ikke produsert biler på nivå med det som allerede selges i Europa, særlig med tanke på sikkerhet og utslipp.

Men med et vell av nye elbiler og hybrider ser de nå en mulighet for å angripe den europeiske tørsten etter SUV-er. 

Etablerte produsenter som Great Wall Motor og Chery Automotive, i tillegg til nyere produsenter som Borgward, Lynk & co, og Byton har mål om å selge sine biler her. Noen allerede fra 2019.

SUV-er er ventet å stå for en tredel av personbilmarkedet i Europa i 2020, skriver Automotive News.

Ny apetitt

Kinesiske bilprodusenter har fått ny apetitt etter flere katastrofale forsøk på å etablere seg i Europa i 2005 og 2006. Utslipp og sikkerhet var langt under det etablerte bilmerker i Europa leverte.

Great Wall presenterte det elektriske SUV-konseptet Wey i Frankfurt forrige måned.
Great Wall presenterte det elektriske SUV-konseptet Wey i Frankfurt forrige måned. Foto: Great Wall Auto

Det kinesiske bilmerket Brilliance hadde planer om å selge nærmere 160.000 biler i Europa, men fasit ble 968 biler mellom 2007 og 2011, ifølge Financial Times.

Analytiker Namrita Chow i IHS Markit sier til Automotive News at produsenter som Great Wall og Chery nå har fått selvtilitt etter at de har opplevd stor vekst i hjemmemarkedet. Nå har de tro på at de skal klare å konkurrere mot europeiske bilmerker i Europa. 

Strategien blir trolig den samme som har gitt suksess i Kina: Tilby samme eller høyere nivå av teknologi og garantier som de europeiske bilmerkene, bare til lavere pris.

Større modenhet

De siste ti årene har kinesiske bilprodusenter gått fra å lære hvordan biler bygges, til å inngå samarbeid med underleverandører som Bosch, Dana og Valeo. Dette er såkalte «tier 1»-leverandører, som vil si at de leverer direkte til bilprodusentene.

Bilprodusentene har etablert ingeniøravdelinger i Europa, og kapret hoder fra store europeiske bilmerker. Chery har for eksempel annonsert planer om et forsknings- og utviklingssenter i Europa.

Samtidig har kinesiskutviklede forbrenningsmotorer blitt stadig bedre, etter at kinesiske myndigheter har varslet strenge utslippskrav.

Disse motorene vil kunne tilfredsstille strenge europeiske krav uten større modifikasjoner, forklarer Yale Zhang ved det Shanghai-baserte konsulentselskapet Automotive Foresight til avisen.

Lite konkret foreløpig

Foreløpig er det imidlertid ingen andre enn Borgward som har vist frem konkrete produkter de skal selge i Europa, men Borgward skal produsere biler i Tyskland. De andre har vist frem konsepter som kan komme om noen år.

Borgward presenterte sitt elbilkonsept Isabella i Frankfurt.
Borgward presenterte sitt elbilkonsept Isabella i Frankfurt. Foto: Borgward

Og det blir neppe enkelt for dem å få fotfeste, tror Peter Hage i konsulentselskapet Districom Group. Det er tøff konkurranse her, og europeere har andre forventninger til personbiler enn kinesere. Til avisen sier han at det vil bli vanskelig å bygge merkevarer og aksept for kinesiske bilmerker.

De europeiske produsentene kommer neppe til å sitte og se på. Men for de kinesiske produsentene er Europa første steg i å skape globale merkevarer.

Det er ikke bare modning som gjør at kinesisk bilindustri nå vender blikket mot Europa. Den såkalte «nye silkeveien» gir et vesentlig bidrag. Dette er flere tiltak og investeringer gjort av kinesiske myndigheter for å forbedre infrastruktur vestover til Europa.

Dette innebærer både investeringer i vei og jernbane, og i havneanlegg. Det er ventet at dette initiativet i større grad kommer til å åpne det europeiske markedet for kinesisk teknologi, som batteri og elbiler.

Fortsatt en lilleputt

Kinesiske bilprodusenter har allerede et visst marked i Europa, hvor det aller meste selges i Øst-Europa. I 2015 til sammen 2866 kinesiske biler her – en forsvinnende liten andel av totalmarkedet på 14,1 millioner biler, ifølge tall fra JATO Dynamics.

Det ble produsert 28 millioner biler i Kina i 2016, og bare 810.000 ble eksportert til utlandet. 

Men kinesiske aktører har en annen vei inn til det europeiske markedet. For eksempel har Geely kjøpt Volvo, og SAIC har kjøpt MG. I årets første fire måneder sto kinesiskeide bilmerker for 4,2 prosent av det europeiske bilmarkedet, ifølge JATO.

Great Wall Wingle 6 selges i Europa.
Great Wall Wingle 6 selges i Europa. Foto: Great Wall

Great Wall Auto selger allerede biler under eget merkenavn i Italia og Storbritannia, og har uttrykt ønske om å kjøpe Jeep-merkenavnet fra Fiat Chrysler. De er i ferd med å bygge en fabrikk i Russland, som skal åpne neste år.

Det er en parallell mellom kinesisk bilindustri i dag, og den japanske på 60- og 70-tallet, sier Bill Russo i Shanghai-baserte Gao Feng Advisory til Financial Times. 

Geely planlegger å prøve seg på Europa med sitt nye bilmerke Lynk & Co i 2019. Disse bilene deler plattform med Volvo, og kan i realiteten produseres ved Volvos fabrikker.

Større konkurranse i Europa

En svært reell utfordring for kineserne handler om marginer. Mens de har hatt store marginer på biler solgt i hjemmemarkedet, er konkurransen mye skarpere i Europa, og dermed er fortjenestemarginene mye mindre.

For eksempel har Volkswagen nylig lagt frem planer for å redusere sine kostnader med ti prosent, men de forventer likevel mindre fortjenestemargin, skriver Automobilwoche.

Det betyr at de kinesiske bilene ikke nødvendigvis blir så mye billigere enn bilene fra de etablerte merkene.

Et eksempel på dette er at Great Wall selger en pickup i Italia, som ikke er vesentlig billigere enn tilsvarende biler fra Volkswagen og Hyundai, skriver Financial Times. For å tjene penger i dette markedet er det derfor nødvendig med eksport i stort volum.

  • Les flere saker om motor.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå