BYGG

Slik skal gründerne løse et av byggebransjens mest irriterende problem

Lei av å lete gjennom gammel og utdatert dokumentasjon?

Areo på Startuplab lager en webplattform for byggebransjen, som skal gjøre det enklere å finne riktig dokumentasjon for de som drifter byggene.
Areo på Startuplab lager en webplattform for byggebransjen, som skal gjøre det enklere å finne riktig dokumentasjon for de som drifter byggene. Foto: Erlend Tangeraas Lygre
2. feb. 2016 - 13:03
Vis mer

La oss si at du er ny vaktmester på en barneskole, og får beskjed om at det er en sprekk i en av inngangsdørene. Du sjekker, og beslutter at døra må byttes. Du vet ikke om det er garanti på døra.

Det første du gjør er å sjekke dokumentasjonen. Den ligger, i papirformat, i et arkivskap i kjelleren. I byggtegningene finner du bare størrelsen på døra, ikke hvilken type det er.

Etter å ha lett i tre timer finner du en katalog over en leverandør sine dører - nesten alle ser helt like ut, og du må gjette deg frem til modellen du har. Etter noen dager, og telefoner frem og tilbake til entrepenør og dørleverandøren finner du riktig modell.

Slurv i dokumentasjonen

Problemer som dette er ikke uvanlige for de som skal drifte og administrere bygg. Dokumentasjon forsvinner underveis, eller så blir den aldri lagt ved i utgangspunktet.

– Overgangen fra ferdigstillelse til overlevering og drift av et bygg skjer stort sett i en hektisk fase, der budsjetter og tidsfrister allerede er overskridt, forklarer Hans Kristian Grani.

Det fører til mye slurv i den endelige dokumentasjonen, som ofte ligner for mye på dokumentasjonen som ble laget før konstruksjonen satt i gang. Endringer, som nye valg av ventilasjonsspjeld, blir ikke oppdatert.

Gründeren Hans Kristian Grani har selv følt dette på kroppen. Han har bakgrunn fra forvaltning av bygg i forsvaret, hvor en del av jobben var å kartlegge bygningsmasse. Deler av denne stammet helt tilbake til andre verdenskrig.

Webplattformen Areo

Erfaringen dannet grunnlaget for Areo: En plattform som henter inn bygningsinformasjonsmodeller laget i Autocad eller lignende programvare. Modellen bruker de til å generere nye 2D og 3D-modeller av byggene, i tillegg til en database over alle de ulike objektene, som møbler og koblingsskap.

Informasjon om drift, service og vedlikehold, som bilder og dokumenter, importeres til Areo. I programmet kan denne informasjonen oppdateres og redigeres etter hvert som bygget endrer seg. Du kan også legge inn dokumentasjon som mangler.

Dette er ikke unikt i seg selv. Det selskapet gjør er å gjøre dataen redigerbar for de som til slutt skal bruke og drifte byggene.

I tillegg lar den brukerne av bygget melde fra om feil direkte til byggherren, og genererer gjøremåls- og vedlikeholdslister basert på feilrapportering og vedlikeholdsdata.

  • Se en demonstrasjon av programvaren under. Her kan du trykke på elementene for å få detaljer. Bruk pilene nede i hjørnene for å se ulike visningstyper. Artikkelen fortsetter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Oppdaterer databasen

Brukeren, la oss si en barnehagesjef, kan for eksempel finne frem til en trapp i en 3D-tegning, trykke på den, og laste opp et bilde av et trappetrinn som buler opp.

Byggherren vil da få opp en melding om at det er et problem med trappa, og en oppgave genereres. Han kan deretter gå inn i trapp-elementet i Areo og sjekke om det har vært problemer med trappa tidligere. Han kan også se om det er garanti på trappa og hvem som har levert den.

La oss si at byggherren eier 23 tilsvarende bygg, og fire andre har rapportert om problemer med trappene sine. Han ringer en spesialist, som finner ut at det lekker fra et rør like under trappene. Spesialisten stopper lekkasjen og bytter ut to av trinnene i trappa.

Gjennom en app på mobilen oppdaterer han databasen, og legger ved et bilde av røret som han tok før trinnene ble lagt på plass.

– Finnes lignende på markedet

– Slike løsninger er det behov for, men så finnes det også flere lignende på markedet, sier Frode Meinich, eiendomsforvalter i Statsbygg.

Mange av systemene for forvaltning, drift, vedlikehold og service (FDVU) kan ta inn driftsinformasjon fra BIM-modeller i form av tekst, PDF-er og bilder, opplyser han.

– Men jeg har ikke hørt om folk som har rettet det direkte mot tilbakemelding til eksterne byggherrer på akkurat den måten, forklarer han.

Internt i Statsbygg er de allerede i gang med implementering av et system mellom eiendomsforvaltningen og byggherrene, som i praksis skal gjøre det samme som Areo. 

– I løpet av året skal vi ha en løsning for å lese FDV-dokumentasjon ut av BIM-modeller i 3D og rett inn i FDV-oppgaver, sier han.

– Generelt vil dette være løsninger for litt større eiendomsforvaltere. Innkjøp, opplæring og vedlikehold for å holde systemet oppdatert er både krevende og kostbart. Man må ha litt volum for å forsvare det, påpeker han.

Enklere og mer fleksibelt

Areo mener det er en rekke egenskaper i programvaren som gjør den unik. I motsetning til konkurrenter som YouBIM og Ecodome, kan den nemlig lese av PDF-dokumenter ved hjelp av OCR-scanning.

I tillegg har de fleksible skjemabyggere og arbeidsflytmotor, og skal være «enklere, mer fleksibel og tilpasningsdyktig for større deler av markedet», ifølge Grani.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.