Slik skal Google redde Motorola

Skjærer ned 20 prosent, vil lage færre og bedre telefoner.

Det er ett år siden Google kunngjorde at de hadde lagt inn et bud på 12,5 milliarder dollar for Motorola Mobility. Oppkjøpet ble godkjent og Google sikret seg den skadeskutte mobilkjempens over 17000 patenter. 

LES OGSÅ: Google til frontalangrep mot Apple og Microsoft

Det er imidlertid ikke sånn at det automatisk går bedre med nye eiere i ryggen. I løpet av de første seks ukene etter oppkjøpet tapte Motorola 233 millioner dollar, og selskapet har gått i minus i 14 av de siste 16 kvartalene.

Da må selvsagt noe gjøres. Her er noen av tiltakene Google har på listen sin:

Nedskjæringer

Google varsler nå at de kommer til å gjøre betydelige nedskjæringer i Motorola i tiden som kommer. De skal legge ned en tredjedel av de totalt 94 kontorene på verdensbasis, og trekke seg ut av de markedene de ikke tjener penger i.

Dette innebærer at drøyt 4000 Motorola-ansatte må gå, noe som tilsvarer én femtedel av den totale staben.

Færre og mer interessante telefoner



Motorola skal ikke lenger satse på rimelige telefoner som Motoluxe.

Motorola er blant produsentene som lanserer et lass telefoner i alle prisklasser. I løpet av fjoråret dukket det opp hele 27 modeller fra selskapet, der de fleste var medium- og lavt priset.

Denne strategien skal det nå bli slutt på. Motorola skal kun lansere noen få telefoner hvert år, og ingen av disse skal være billigtelefoner. Selskapet skal fokusere på å "gjøre Motorola-produkter kule igjen" ved å integrere ny funksjonalitet tidlig. Et eksempel som nevnes er sensorer som forstår hvem som befinner seg i rommet ved å analysere stemmer.

Kamera og batteritid blir også blant de viktigste områdene som skal videreutvikles.

Rekruttering fra øverste hylle

Parallelt med at 4000 personer må gå har Motorola hentet inn et lass med nøkkelpersoner som skal være med å dra selskapet opp av gjørma igjen. Dennis Woodside, som tidligere var markedssjef for Google USA, er ny Motorola Mobility-sjef. Woodside har allerede opprettet en egen avdeling kalt Advanced Technology and Projects.

Til å lede denne avdelingen har Motorola hentet inn Regina Dugan, tidligere direktør i Pentagon's Defense Advanced Research Projects Agency (Darpa). Hun har igjen ansvar for å hente inn forskere, lydingeniører og eksperter på kunstig intelligens. Dette mannskapet hentes inn for to år av gangen, noe som gjøres for å gi dem følelsen av tidspress. Denne metoden har hun tatt med seg fra Darpa, der de ansatte har sluttdatoen sin på navneskiltet.

Mark Randall blir en annen nøkkelspiller i Motorola. Han får ansvar for selskapets leveransekjede. Ifølge Randall bruker Motorola altfor mye penger på mobilkomponenter, og han planlegger å halvere antall forskjellige deler som kreves i produksjonslinjen. Ansvarsområdet er forøvrig det samme som han hadde i sin tidligere jobb hos Amazon, der han jobbet med Kindle.

I tillegg er det iverksatt et program der programvareutviklere hos Google flytter over og jobber hos Motorola i et par år av gangen.

Konkurrerer på lik linje

Både Google og Motorola har uttalt at Motorola ikke skal få spesialbehandling i forhold til andre produsenter som bruker Android-plattformen, og at de vil stille på lik linje med alle andre når produsenten av kommende Nexus-telefoner skal utvikles.

LES OGSÅ: Test av Motorola Razr Maxx

Kilde: NY Times