IT

– Skyver kompetansen fra seg

- Kunnskap, erfaring og innsikt vil aldri kunne erstattes av teknologi eller smarte løsninger, sier Jon Stærkebye, global divisjonsdirektør for olje og gass i IBM.
- Kunnskap, erfaring og innsikt vil aldri kunne erstattes av teknologi eller smarte løsninger, sier Jon Stærkebye, global divisjonsdirektør for olje og gass i IBM. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
13. mai 2010 - 08:29
Vis mer

Stavanger: Han er ingen it-mann – ei heller har han jobbet på plattform. Likevel står han i spissen for divisjonen i IBM som har utviklet det mest moderne verktøyet for overvåking og automatisering av norsk sokkel. Innlandsgutt er han også, men bondesønnen fra Modum var ikke innstilt på å kombinere gårdsdrift med astma...

I stedet fikk matematikkstudenten en aha-opplevelse da han så en seismograf i aksjon på Blindern en gang på 70-tallet.



Får meg til å tenne

– Det som fikk meg til å tenne på seismologi, eller geofysikk, som er den mer relevante betegnelsen i oljeindustrien, var en seismograf som sto utstilt i foajeen på kantina på Blindern. Da jeg så hvordan den registrerte vibrasjonene fra rushtrafikken i Kirkeveien, oppdaget jeg spenningen med dette faget, forteller Jon Stærkeby.

Teknisk Ukeblad treffer ham på en kontordag ved IBMs Center of Excellence i Stavanger.



Integrerte operasjoner

Mens IBM ellers i landet i hovedsak dreier seg om salgsorienterte medarbeidere, har selskapet her bygget opp et kraftigere teknologimiljø rettet mot offshore. Inspirert av analyse- og overvåkingsløsninger fra energisektoren, har norske teknologer ledet IBMs arbeid med å utvikle neste generasjons redskap for integrerte operasjoner.

Kort fremstilt handler det om enda sterkere håndtering av overvåking og support fra land. Oljeindustriens landsforening omfavner mulighetene, der også leverandørene kan bli direkte involvert i den daglige driften.



Les mer her: Endrer hele oljebransjen

De største fagforeningene Safe og Industri Energi er derimot skeptiske og advarer mot å stole blindt på datamaskiner og sensorer.

Les mer her: Skeptisk til ny overvåking

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


– Du lever av å utstyre verden med stadig mer avansert teknologi. Hvilken plass har menneskelig teft og erfaring i dagens moderne industri?

– Kunnskap, erfaring, innsikt vil aldri kunne erstattes av teknologi eller smarte løsninger, men teknologien vil kunne bidra til at vi som fagfolk kan anvende kunnskapen på de riktige tingene som virkelig er av vital betydning. Dette tror jeg vil bli mer og mer viktig i framtiden, ikke minst sett i lys av de enorme datamengdene vi står overfor og som vi må forholde oss til, svarer Stærkebye.

– Jeg vil hevde at vi ville få problemer med å anvende vår innsikt og kunnskap på viktige områder hvis ikke vi hadde teknologien til å hjelpe oss. Dette gjelder i oljeindustrien så vel som i alle andre bransjer.



Headhuntet

Stærkeby ble rekruttert til IBM i 2006. Etter mange år med pendling mellom hjemmet på Frogner i Oslo og Schlumberger i Stavanger, prøvde han seg i regnskapsbransjen for å slippe all reisingen.

– Det gikk i tre måneder. Visma er et flott selskap, men det ble for smått å jobbe bare i Norge. Jeg savnet også å jobbe med mitt eget fagområde, som er viktig for trivselen, innrømmer han.

Nå er han direktør i en divisjon med 3500 medarbeidere spredt over hele verden.

– I praksis har jeg 35 nære medarbeidere og personalansvar for 15 av dem, forklarer olje - og gassjefen. Jobben går mye ut på å være en strategisk leder og følge opp medarbeidere som i neste rekke sørger for at planer realiseres og at gode ideer følges opp.

Så fra en pendlertilværelse på ukesbasis, er Stærkebye nå på reise i alle verdenshjørner hele året.

– Vi snakker vel om 170 reisedager.

Jon Stærkebye, global divisjonsdirektør for IBMs olje- og gassvirksomhet.
PANIKK: - Bransjen får panikk og sender folk til andre grener av industrien. Og der blir de, sier IBM-direktør Jon Stærkebye. Espen Zachariassen

– Hvor er kontoret ditt?

– Jeg har ikke noe kontor. Låner en plass på det norske hovedkontoret på Mastemyr og her i Stavanger. Bor på hotell, men har et par joggesko i et skap her. Det er blitt mest løping etter at jeg la badebuksene på hylla som 24-åring, sier den tidligere konkurransesvømmeren.

– Her er det vel en parallell til meg som et enkeltindivid med konkurranseinstinkt. Jeg gir meg ikke før jeg får det som jeg vil. Tror jeg kan være ganske krevende å jobbe med.



– Har du fått tilbakemelding på at du har et for stort ego?

– Nei, jeg er ikke ego, men flink til å sette mål. Og jeg tror at jeg er flink til å få med meg folk på å nå de målene. Det kan nok gå litt fort i kantene av og til. Jeg er ikke tålmodig. Hvis folk bruker for mye tid på prosesser, så går jeg komplett lei. Enten blir jeg veldig engasjert eller så forsvinner jeg ut. Gidder ikke bruke mye tid på ting som ikke fører noe sted. Det er nok sånn i IBM, også, som i andre store selskaper. Det gjelder å finne den gyldne middelvei, resonnerer direktøren og legger til:

– Husker en medarbeider som sa jeg var så rolig i dag – lurte på om jeg var syk.



– Du er en smule avhengig av friske hoder i staben. Endatil oppegående it-hoder med bakgrunn fra offshore. Samtidig sliter Europa med dalende søkermasse til realfagstudiene. Hvilken utvikling står vi overfor?

– Vi sliter med å få fortalt de unge hvilke spennende arbeidsoppgaver vi har som realister. Men vi må også se at det uansett utdannes et fåtall ingeniører her i landet, sammenlignet med de mange tusen som kommer ut av skolene i India og Kina. Og en mastergrad der er like mye verd som en mastergrad hjemme. Det er jo derfor IBM har 100 000 mennesker i India. Men her hjemme må bedriftene ta et valg på hva man skal gjøre hvor. De mer fabrikkmessige, trivielle utviklings- og driftsoppgavene kan offshores, altså settes bort til lavkostland. I Norge kan vi konkurrere på å gjøre ting bedre, raskere og smartere. Det gjelder å finne vår nisje innenfor utvikling av smarte løsninger, mener Stærkebye.



Sagt opp en hærskare

Han er klar på at oljebransjen selv må ta en del av skylden for at realfag er blitt mindre populært.

– Oljenæringen har vært flink til å skyve folk fra seg. De har sagt opp en hærskare av mennesker hver gang oljeprisen har tippet litt den gale veien. Jeg har ikke problemer med å forstå at de unge ikke vil velge en bransje som er så ustabil, sier IBM-direktøren.

I fire omganger siden Stærkebye begynte i oljesektoren på 80-tallet, har det vært omfattende nedbemanninger.

– Bransjen får panikk og sender folk til andre grener av industrien. Og der blir de. Folk vil jo gjerne ha det så stabilt som mulig. Så oljeindustrien har nok en god del av skylda i dette sjøl, mener han.



– Og selv stakk du av fra denne bransjen?

– Jo, men jeg opplever at jeg fremdeles jobber med olje. Her har jeg funnet et spennende krysningsfelt mellom fag, forretning og informasjonsteknologi.



– Du har jobbet på begge sider av bordet, som kunde og nå som leverandør av it-løsninger. Hva slags erfaringer har det gitt?

– Når jeg har vært på den andre siden, kjenner jeg forretningsprosessen. Oljesektoren kan oppleves som en seig masse, men dette er ikke en bransje der du kan tillate kvikke løsninger. Likevel er det en bransje med trøkk i, på sin egen måte. Jeg har ledet arbeidet med å forhandle om lisenser, og der er det slett ikke mangel på trykk i prosessene. Denne kunnskapen er en fordel å ha som leverandør.



– Med din lærdom til nå – hva er det som får et it-prosjekt til å stoppe opp?

– Du er nødt til å få både teknologibiten og organisasjonen på plass. Når oljeindustrien nå går i gang med en ny operasjonsmodell, krever det endringer i organisasjonen. Det blir gæernt hvis du ikke får med deg det. Noe jeg for øvrig tror at IBM har forstått, sier Stærkebye.

– Det er nok derfor mange it-prosjekter har feilet fullstendig. Altså, de har bare pushet ny teknologi og tror det skal løse alle probelemer. Tvert i mot – jeg tror at teknologien er det minst viktige og ikke en «make it or break it-faktor», mener han.



På trynet med feil fokus

– Mange store prosjekter har trynet på grunn av komplett feil fokus. Ut fra det jeg har lest om offentlige it-prosjekter, har noen av de store ikke hatt tilstrekkelig fokus på alle sider av et endringsprosjekt. Man snakker om omstilling ved hjelp av teknologi, men tar ikke tak i de organisatoriske endringene som må til. Her tror jeg oljeselskapene er flinkere. Riktignok har mange prosjekter feilet i denne bransjen også, blant annet innenfor SAP. Her har det gjerne gått på manglende omlegging av organisasjonen i takt med den nye teknologien. Hvis man ikke ser løsningen i sammenheng med organisasjonen, kan det gå galt.



– Og hvordan skal man få til det?

– Planlegging, planlegging og planlegging. Og da gjelder det å stille seg de rette spørsmålene. Vi kjører møter med kunder der vi sjekker strategien deres. Ofte er det mangelfull sammenheng mellom det de har tenkt å gjøre og det de er i stand til å gjennomføre. Man er rett og slett ikke villig til å gå dypt nok ned i materien. Vi har lært oss å sørge for at det blir gjort. Det handler ofte om å stille de ubehagelige spørsmålene, sier Jon Stærkebye.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.