MOTOR

Skylder på russisk flyplass for storulykke

TRAGISK: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland 10. april 2010. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne.
TRAGISK: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland 10. april 2010. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne. Bilde: Scanpix / Reuters
29. juli 2011 - 11:26
Vis mer

Sviktende utstyr og dårlig kommunikasjon fra russisk flyplasspersonell bidro til Piloten får skylda , ifølge en polsk granskingsrapport. Men polakkene vedgår at pilotfeil var hovedårsak til flystyrten.

Bakgrunn: Piloten får skylda

Over ett år er gått siden Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske samfunnstopper mistet livet i en flystyrt i tykk tåke utenfor den russiske byen Smolensk den 10. april 2010.

Fredag ble den polske havarikommisjonens granskingsrapport offentliggjort. I den vedgås det at hovedårsaken til ulykken var pilotfeil fra polsk side. Likevel påpekes det feil og mangler ved flyplassen i Smolensk.

– Kommisjonen har fastslått at lyssystemet ved flyplassen inneholdt feil og var utilstrekkelig, sier oberstløytnant Robert Benedict.

Flere mangler

Lyssystemet ved flyplassen i Smolensk er utilstrekkelig for visuell navigasjon, skriver den polske havarikommisjonen i sin rapport. I tillegg er terrenget rundt flyplassen overgrodd, og det er trær der som var høyere enn tillatt, hevdes det.

Russiske flygeledere ga i tillegg villedende beskjeder til flyets piloter, ifølge oberstløytnant Robert Benedict. Ifølge ham var pilotenes plan kun å gjennomføre en prøvelanding og ikke en virkelig landing.

I granskingsrapporten framgår det likevel at pilotfeil var hovedårsak til ulykken. Flyets besetning var ikke tilstrekkelig forberedt på den vanskelige oppgaven med å lande i tykk tåke, fastslår havarikommisjonen.

«Opplæringen som kapteinen, annenpiloten og navigatøren hadde fått, var hastig, vilkårlig og i strid med gjeldende forskrifter», heter det i rapporten.

I tillegg skal Tupolev Tu-154-flyet ha vært mangelfullt utstyrt.

Les også: Vurderer flyforbud for Tupolev-fly

Avviser press

I rapport påpekes det også at det var uvedkommende i førerkabinen, men det finnes ifølge den polske havarikommisjonen ingen beviser for at president Lech Kaczynski eller andre passasjerer la press på pilotene for å få dem til å gjennomføre landingen mot bedre vitende.

Da den russiske havarikommisjonen la fram sin egen rapport om flyulykken i januar, var konklusjonen at pilotene kunne ha følt seg presset til å lande.

Flere av de polske samfunnstoppene var i førerkabinen, og de ba flygerne innstendig om å lande trass i værforholdene, ifølge den russiske granskingen.

– Frykten for en negativ reaksjon hos de polske lederne som var om bord i flyet, kan ha satt pilotene under psykologisk press, sa flyhavarikommisjonens leder Tatjana Anodina da den russiske rapporten ble offentliggjort.

Også i den russiske rapporten ble hovedansvaret for styrten lagt på flyets besetning.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Polen fornærmet

Den russiske granskingsrapporten ble mottatt som en fornærmelse i Polen, og president Lech Kaczynskis tvillingbror Jaroslaw avviste rapporten som «en vits». Han avviste tvert at broren kunne ha utsatt pilotene for press.

– Min bror hadde ikke selvmordstanker, sa Jaroslaw Kaczynski, som er partileder i Polens største opposisjonsparti Lov og rettferdighet.

Jaroslaw Kaczynski har også beskyldt Polens statsminister Donald Tusk for å samarbeide med Russland om en tilsløring av hendelsesforløpet.

Flystyrten skjedde idet polske ledere var på vei en markering av 70-årsdagen for en massakre på flere tusen polske offiserer og soldater under annen verdenskrig.

  • Saken ble oppdatert 14:52
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.