Sviktende utstyr og dårlig kommunikasjon fra russisk flyplasspersonell bidro til Piloten får skylda , ifølge en polsk granskingsrapport. Men polakkene vedgår at pilotfeil var hovedårsak til flystyrten.
Bakgrunn: Piloten får skylda
Over ett år er gått siden Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske samfunnstopper mistet livet i en flystyrt i tykk tåke utenfor den russiske byen Smolensk den 10. april 2010.
Fredag ble den polske havarikommisjonens granskingsrapport offentliggjort. I den vedgås det at hovedårsaken til ulykken var pilotfeil fra polsk side. Likevel påpekes det feil og mangler ved flyplassen i Smolensk.
– Kommisjonen har fastslått at lyssystemet ved flyplassen inneholdt feil og var utilstrekkelig, sier oberstløytnant Robert Benedict.
Flere mangler
Lyssystemet ved flyplassen i Smolensk er utilstrekkelig for visuell navigasjon, skriver den polske havarikommisjonen i sin rapport. I tillegg er terrenget rundt flyplassen overgrodd, og det er trær der som var høyere enn tillatt, hevdes det.
Russiske flygeledere ga i tillegg villedende beskjeder til flyets piloter, ifølge oberstløytnant Robert Benedict. Ifølge ham var pilotenes plan kun å gjennomføre en prøvelanding og ikke en virkelig landing.
I granskingsrapporten framgår det likevel at pilotfeil var hovedårsak til ulykken. Flyets besetning var ikke tilstrekkelig forberedt på den vanskelige oppgaven med å lande i tykk tåke, fastslår havarikommisjonen.
«Opplæringen som kapteinen, annenpiloten og navigatøren hadde fått, var hastig, vilkårlig og i strid med gjeldende forskrifter», heter det i rapporten.
I tillegg skal Tupolev Tu-154-flyet ha vært mangelfullt utstyrt.
Les også: Vurderer flyforbud for Tupolev-fly
Avviser press
I rapport påpekes det også at det var uvedkommende i førerkabinen, men det finnes ifølge den polske havarikommisjonen ingen beviser for at president Lech Kaczynski eller andre passasjerer la press på pilotene for å få dem til å gjennomføre landingen mot bedre vitende.
Da den russiske havarikommisjonen la fram sin egen rapport om flyulykken i januar, var konklusjonen at pilotene kunne ha følt seg presset til å lande.
Flere av de polske samfunnstoppene var i førerkabinen, og de ba flygerne innstendig om å lande trass i værforholdene, ifølge den russiske granskingen.
– Frykten for en negativ reaksjon hos de polske lederne som var om bord i flyet, kan ha satt pilotene under psykologisk press, sa flyhavarikommisjonens leder Tatjana Anodina da den russiske rapporten ble offentliggjort.
Også i den russiske rapporten ble hovedansvaret for styrten lagt på flyets besetning.
Polen fornærmet
Den russiske granskingsrapporten ble mottatt som en fornærmelse i Polen, og president Lech Kaczynskis tvillingbror Jaroslaw avviste rapporten som «en vits». Han avviste tvert at broren kunne ha utsatt pilotene for press.
– Min bror hadde ikke selvmordstanker, sa Jaroslaw Kaczynski, som er partileder i Polens største opposisjonsparti Lov og rettferdighet.
Jaroslaw Kaczynski har også beskyldt Polens statsminister Donald Tusk for å samarbeide med Russland om en tilsløring av hendelsesforløpet.
Flystyrten skjedde idet polske ledere var på vei en markering av 70-årsdagen for en massakre på flere tusen polske offiserer og soldater under annen verdenskrig.
- Saken ble oppdatert 14:52