MOTOR

Skylder på russisk flyplass for storulykke

TRAGISK: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland 10. april 2010. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne.
TRAGISK: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland 10. april 2010. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne. Bilde: Scanpix / Reuters
29. juli 2011 - 11:26
Vis mer

Sviktende utstyr og dårlig kommunikasjon fra russisk flyplasspersonell bidro til Piloten får skylda , ifølge en polsk granskingsrapport. Men polakkene vedgår at pilotfeil var hovedårsak til flystyrten.

Bakgrunn: Piloten får skylda

Over ett år er gått siden Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske samfunnstopper mistet livet i en flystyrt i tykk tåke utenfor den russiske byen Smolensk den 10. april 2010.

Fredag ble den polske havarikommisjonens granskingsrapport offentliggjort. I den vedgås det at hovedårsaken til ulykken var pilotfeil fra polsk side. Likevel påpekes det feil og mangler ved flyplassen i Smolensk.

– Kommisjonen har fastslått at lyssystemet ved flyplassen inneholdt feil og var utilstrekkelig, sier oberstløytnant Robert Benedict.

Flere mangler

Lyssystemet ved flyplassen i Smolensk er utilstrekkelig for visuell navigasjon, skriver den polske havarikommisjonen i sin rapport. I tillegg er terrenget rundt flyplassen overgrodd, og det er trær der som var høyere enn tillatt, hevdes det.

Russiske flygeledere ga i tillegg villedende beskjeder til flyets piloter, ifølge oberstløytnant Robert Benedict. Ifølge ham var pilotenes plan kun å gjennomføre en prøvelanding og ikke en virkelig landing.

I granskingsrapporten framgår det likevel at pilotfeil var hovedårsak til ulykken. Flyets besetning var ikke tilstrekkelig forberedt på den vanskelige oppgaven med å lande i tykk tåke, fastslår havarikommisjonen.

«Opplæringen som kapteinen, annenpiloten og navigatøren hadde fått, var hastig, vilkårlig og i strid med gjeldende forskrifter», heter det i rapporten.

I tillegg skal Tupolev Tu-154-flyet ha vært mangelfullt utstyrt.

Les også: Vurderer flyforbud for Tupolev-fly

Avviser press

I rapport påpekes det også at det var uvedkommende i førerkabinen, men det finnes ifølge den polske havarikommisjonen ingen beviser for at president Lech Kaczynski eller andre passasjerer la press på pilotene for å få dem til å gjennomføre landingen mot bedre vitende.

Da den russiske havarikommisjonen la fram sin egen rapport om flyulykken i januar, var konklusjonen at pilotene kunne ha følt seg presset til å lande.

Flere av de polske samfunnstoppene var i førerkabinen, og de ba flygerne innstendig om å lande trass i værforholdene, ifølge den russiske granskingen.

– Frykten for en negativ reaksjon hos de polske lederne som var om bord i flyet, kan ha satt pilotene under psykologisk press, sa flyhavarikommisjonens leder Tatjana Anodina da den russiske rapporten ble offentliggjort.

Også i den russiske rapporten ble hovedansvaret for styrten lagt på flyets besetning.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Polen fornærmet

Den russiske granskingsrapporten ble mottatt som en fornærmelse i Polen, og president Lech Kaczynskis tvillingbror Jaroslaw avviste rapporten som «en vits». Han avviste tvert at broren kunne ha utsatt pilotene for press.

– Min bror hadde ikke selvmordstanker, sa Jaroslaw Kaczynski, som er partileder i Polens største opposisjonsparti Lov og rettferdighet.

Jaroslaw Kaczynski har også beskyldt Polens statsminister Donald Tusk for å samarbeide med Russland om en tilsløring av hendelsesforløpet.

Flystyrten skjedde idet polske ledere var på vei en markering av 70-årsdagen for en massakre på flere tusen polske offiserer og soldater under annen verdenskrig.

  • Saken ble oppdatert 14:52
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.