MOTOR

Piloten får skylda

NASJON I SORG: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland lørdag. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne.
NASJON I SORG: I alt 96 personer omkom da et Tupolev-fly styrtet i Smolensk vest i Russland lørdag. Polens president Lech Kaczynski og en rekke andre polske ledere var blant de omkomne. Bilde: Scanpix / Reuters
Mona StrandeMona StrandeJournalist
11. apr. 2010 - 16:03

Russiske og polske spesialister har nå begynt å undersøke vrakrestene etter flystyrten i Smolensk vest i Russland hvor Polens president og en rekke andre polske ledere omkom lørdag. De "svarte boksene" ble funnet raskt etter ulykken, og vil bli verdifulle i den videre etterforskningen:

– Taleregistratoren og ferdskriveren er brakt til et spesiallaboratorium hvor analysearbeidet er påbegynt med polske tjenestemenn til stede, sier en talsmann i det russiske transportdepartementet til nyhetsbyrået Interfax.

Ifølge NTB skal 40 av Russlands fremste spesialister delta i granskingsarbeidet. Det skriver den russiske havarikommisjonen i en pressemelding.

Ignorerte ordre

Myndighetene vet ennå ikke årsaken til ulykken. Granskningskomiteen har uttalt at flyet forsøkte å lande i tykk tåke, og at flygelederne i Smolensk hadde forsøkt å omdirigere flyet til en annen flyplass på grunn av det dårlige været. Ifølge nyhetsbyrået AP hadde flygelederne gitt det polske mannskapet beskjed om å heller lande i Moskva eller Minsk.

Myndighetene vet ennå ikke årsaken til ulykken. Granskningskomiteen har uttalt at flyet forsøkte å lande i tykk tåke, og at flygelederne i Smolensk hadde forsøkt å omdirigere flyet til en annen flyplass på grunn av det dårlige været. Ifølge nyhetsbyrået AP hadde flygelederne gitt det polske mannskapet beskjed om å heller lande i Moskva eller Minsk. SMÅBITER: Vrakrestene etter presidentflyet ligger strødd utover skogsområdet hvor det styrtet lørdag. SERGEI KARPUKHIN

Øyenvitner forteller til nyhetsbyrået AFP at flyet forsøkte å lande tre ganger før det siste forsøket endte med katastrofe.

– Sjefen for flygelederen ga flere ordre om å vende tilbake til horisontal kurs, men flyet fortsatte nedstigningen. Dessverre endte det i tragedie, sier Alexandr Aljosjin, nest øverste sjef i det russiske luftforsvaret, til CNN.

Over 20 år gammelt fly

Presidentflyet var et Tupolev TU-154 M, med serienummer 90A-837.

M-versjonen skal være den mest oppgraderte versjonen av 154-flyene, som ellers har en lunken sikkerhetshistorie: Tu-154-fly har vært involvert i 66 ulykker de siste 40 årene, hvorav minst ti fatale ulykker i Russland på 90-tallet. To av de verste ulykkene med flytypen de siste 30 årene var i 1984, da et fly kolliderte med to service-kjøretøy under landing i Omsk i Russland og 174 personer ble drept, og i 1985 da et Tu-154-fly styrtet i Usbekistan og 200 mistet livet. I Iran har det vært tre dødsulykker med flytypen bare de siste åtte årene (den siste i fjor, da 168 personer døde), og landet bestemte seg i februar i år for å slutte og bruke flytypen. Også Aeroflot i Russland sluttet å bruke sin Tu-154-flåte nylig. Årsaken skal være at flyene bråkte for mye til å holde seg innenfor de internasjonale kravene, og at de brukte for mye drivstoff, skrive AP.

FLYET: Det polske presidentflyet og det 101 flyet i det polske flyvåpenet, et Tupolev TU-154 M, styrtet i et forsøk på å lande i Russland lørdag 10. april 2010.
FLYET: Det polske presidentflyet og det 101. flyet i det polske flyvåpenet, et Tupolev TU-154 M, styrtet i et forsøk på å lande i Russland lørdag 10. april 2010.

Tu-154-flyet hadde sin jomfrutur i 1968, ble levert til Aeroflot i 1971 og begynte med ruteflyvning i 1972, ifølge Reuters. Det er produsert over 900 Tu-154-fly, både som passasjer- og fraktfly. Rundt 250 av disse flyr fortsatt.

På 80- og 90-tallet ble det gjort store forbedringer på flytypen: Både vingene, aerodynamikken, motorene og avionikken ble kraftig forbedret. Presidentflyet var en M-versjon. Denne oppgraderte versjonen fløy første gang i 1982, og ble masseprodusert fra 1984.

Ifølge BBC News var presidentflyet over 20 år gammelt, og hadde da det styrtet lagt bak seg 5004 flytimer og 1823 landinger.

Stor service i fjor

Presidentflyet var gjennom omfattende renovering og service i desember i fjor.

– Vi mener helt klart at denne tragedien ikke kan ha skjedd på grunn av tekniske feil, sier direktør Alexei Gusev i selskapet Aviakor, som gjennomførte servicen, ifølge CNN.

Renoveringen inkluderte ombygging og fornying av flyets tre motorer, modernisering av flyets elektronikk og navigeringsutstyr og oppdatering av interiøret. Gusev sier at presidentflyet har vært svært lite brukt etter denne store servicen, og at det ikke finnes tvil om at det var i god stand.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Russiske etterforskere har allerede uttalt til BBC at det ikke er noe som tyder på mekanisk svikt i vrakdelene som er undersøkt så langt.

Mistet landets maktelite

Ifølge nyhetsbyrået NTB var det, foruten president Lech Kaczynski og hans kone, personer med følgende stillinger i Polens maktelite som omkom:

To av visepresidentene i nasjonalforsamlingen, en visepresident i senatet, viseforsvarsministeren, viseutenriksministeren, visekulturministeren, presidentens stabssjef, sentralbanksjefen, ombudsmannen for sivile rettigheter, sjefene for hærens generalstab og for hærens bakkestyrker, sjefene for luftforsvaret og for sjøforsvaret, sjefen for spesialstyrkene og sjefen for Polens operative styrker.

I tillegg omkom presidenten i Polens nasjonale minneinstitutt (IPN), presidenten i foreningen for Katyn-familier og lederen av Polens olympiske komité.

OMKOM: Blant de 96 personene som er bekreftet omkommet etter flyulykken, var flere i Polens maktelite, inkludert presidenten og hans kone (store bilder). FOTO: Scanpix FORUM

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.