Skatte-pakke for teknologi

Oppdatert 13.00

Administrerende direktør Finn Bergesen jr. i NHO mener regjeringen har lagt fram et budsjett i hårfin balanse.

Han ber Stortinget om ikke å vippe budsjettet over og ned i avgrunnen ved å plusse på og bruke mer av oljepengene.

- Statsbudsjettet vil etter NHOs mening bidra til å holde renten lav og kronekursen nede. Dette er avgjørende for ny vekst i konkurranseutsatt sektor, og nødvendig dersom vi skal få ned arbeidsløsheten. Fremtidige arbeidsplasser avhenger av om Stortinget klarer å gjennomføre en ansvarlig budsjettbehandling, sier Bergesen jr.

På vegne av teknologibedrifter gleder NHO seg over at Skatte-funn ordningen får mer å rutte med.

- Vi stiller oss positiv til at det brukes mer penger i Skattefunn-ordningen, som stimulerer bedriftenes egen forskning, men skulle gjerne også sett en økning i bevilgningene til næringsrettet forskning.

Næringsminister Ansgar Gabrielsen er såre fornøyd med sitt budsjettforslag.

- Mer nyskaping er en hovedutfordring i næringspolitikken. Regjeringen fortsetter derfor satsingen på forskning og utvikling i 2004. Videreføringen av ordningen med skattefradrag for bedriftenes utgifter til forskning og utvikling gir kunnskapsintensive bedrifter en skattestimulans på 1,5 mrd. kroner neste år, sier Ansgar Gabrielsen.

Permitteringsspøkelse

Slik lekkasjene tydet på forhånd, går regjeringen tilbake til sitt forslag fra i fjor om å begrense bedriftenes mulighet for å permittere ansatte - fra dagens 42 uker til 26 uker. For mange verft og verkstedbedrifter betyr det tyngre økonomiske løft, eller oppsigelser.

- NHO er skuffet over at Regjeringen velger å ta omkamp på en sak den tapte i fjor, nemlig spørsmålet om endring av permitteringsreglene. Her forventer vi at stortingsflertallet igjen kommer industrien i møte.

NHO er fortørnet over at samferdselsdepartementet nok en gang svikter de veifarende og bedrifter som er avhengige av god veistandard.

- Beklageligvis må vi igjen konstatere at Regjeringen ikke viser vilje til å ta igjen det etterslep som er oppstått i veisektoren. Dette forsterker norsk næringslivs naturgitte avstandsulemper, ikke minst for små og mellomstore bedrifter, foruten at den dårlige veistandarden også innebærer unødig stor fare i trafikken, sier Finn Bergesen jr.