TUNNELER

Skarvbergtunnelen: Åpningen er utsatt til 1. mars

Den nye Skarvbergtunnelen på E69 kan ikke åpnes i 2022, som planen var. Nå er det snakk om 1. mars 2023.

Utsikt ut fra nordre portal av den nye tunnelen. Bildet er tatt under arbeidene i 2021.
Utsikt ut fra nordre portal av den nye tunnelen. Bildet er tatt under arbeidene i 2021. Foto: Statens vegvesen
19. aug. 2022 - 12:10
Den gamle tunnelen på snaue tre kilometer erstattes av ny tunnel på nesten 3,5 kilometer. Totalt blir det 6800 meter ny vei. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Den gamle tunnelen på snaue tre kilometer erstattes av ny tunnel på nesten 3,5 kilometer. Totalt blir det 6800 meter ny vei. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Da Våre Veger skrev om tunnelprosjektet i fjor høst, var det klart at prosjektet ett år forsinket, og byggherren håpet å kunne åpne ny vei i desember 2022.

Prosjektet har underveis fått en tilleggsbevilgning fra regjeringen, og man regner med at sluttsummen vil ende på 1423 millioner kroner. Det er nærmere en halv milliard kroner mer enn opprinnelig beregnet.

– Her har det vært mer dårlig fjell enn forventet. Sprengningsarbeidet må utføres på en mer forsiktig og tidkrevende måte og sikringsarbeidet blir mer omfattende. Så omfanget av dårlig fjellkvalitet får konsekvenser både for framdrift og forventet kostnad, sier byggeleder Edgar Olsen i Vegvesenet til Veier24.

Det var gjennomslag i tunnelen i mai 2021.

– Vi har i det siste årene bygd ni tunneler i vårt område. Geologene har alltid truffet godt med sine vurderinger. Det har de også denne gangen. Entreprenøren har møtt på samme type fjellforhold som var beskrevet. Men det har blitt drevet gjennom en større andel av det dårlige fjellet enn det vi på forhånd hadde trodd, sier han.

Nå forventer byggherren at tunnelen åpner 1. mars, eller helst tidligere hvis det er mulig.

– Entreprenør Skanska er nå i ferd med å legge slitelag samt å installere det elektriske anlegget i tunnelen. Så skal de teste systemene før anlegget overleveres til Statens vegvesen. Vi håper at vår testing av tunnelen, prøvedrift og opplæring av driftspersonell kan starte i november/desember i år, sier Olsen.

Asfaltering i tunnelen i 2021. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Asfaltering i tunnelen i 2021. Foto:  Statens vegvesen

Tunnelen har profil T10,5, og vil ha gang- og sykkelsti som er adskilt fra kjørebanen med autovern.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

For å illustrere forskjellen mellom forventninger og fasit etter tunneldrivinga kan det nevnes at man planla å bygge rundt 60 betongbuer for å forsterke fjell, men endte med 790. Man så for seg at det skulle være nødvendig å sette inn 6000 speilingsbolter, men endte med 20.000, skrev Våre Veger i fjor høst.

Marti bygde halve den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen. Den gang het den Solbakktunnelen.
Les også

Slutt for langvarig tunneltvist

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.