E6 BERKÅK-VINDÅSLIENE

Skanska og Syltern skal bygge ny E6 i Trøndelag for 2,2 mrd

Nye Veier har innstilt arbeidsfellesskapet Skanska Norge og Johs. J. Syltern til oppdraget med ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag.

lllustrasjon av ny E6 med toplanskryss ved Berkåk.
lllustrasjon av ny E6 med toplanskryss ved Berkåk. Foto: Nye Veier
22. okt. 2023 - 20:00

Med på laget er rådgiver Rambøll.

Det skriver Nye Veier i en pressemelding.

Selskapet prekvalifiserte fire leverandører til konkurransen i 2022.

Vis mer

– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Fire entreprenører var kvalifisert for tilbudsfasen. Skanska Norge og Johs. J. Syltern er to solide aktører i norsk anleggsnæring, og vi har store forventninger til samarbeidet de neste årene. Deres løsninger bidrar dessuten godt til klima og miljø. De har blant annet synliggjort en reduksjon i klimagassutslipp med over 50 prosent sammenlignet med reguleringsplanen, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i meldingen.

Verdien på kontrakten for bygging av hele veien er på cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva. Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar. Partene skal signere kontrakten i november.

I de neste månedene skal totalentreprenøren og rådgiveren gjøre nødvendige forberedelser til start på byggingen. Byggingen kan starte i løpet av våren 2024, og veien skal stå ferdig i løpet av høsten 2027.

Modell av ny E6 ved Vindåsliene. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Modell av ny E6 ved Vindåsliene. Illustrasjon:  Nye Veier

– Målet med ny E6 er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og å stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Aanesland i meldingen.

Ny E6 fra Berkåk i Rennebu til Vindåsliene i Midtre Gauldal sør i Trøndelag er på omtrent 15 kilometer. Det skal hovedsakelig bygges en firefelts vei på strekningen, som i dag både har en høy andel tungtrafikk (cirka 30 prosent) og er svært ulykkesbelastet.

Kart over strekningen som skal bygges. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Kart over strekningen som skal bygges. Illustrasjon:  Nye Veier
Ett firma får hele det digre rådgivningsoppdraget tilknyttet fellesprosjektet ny E16 og ny jernbane fra Arna til Stanghelle øst for Bergen.
Les også

Lyser ut rådgiverkontrakt til 2,2 mrd. på nytt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.