Prosjekter

Skanska har signert ny storkontrakt på E18 Vestkorridoren

Skanska har signert kontrakt med Statens Vegvesen for E101 Forberedende arbeider, Fornebukrysset-Strand. Kontrakten har en verdi på rundt 930 millioner kroner.

Konserndirektør for anleggsvirksomheten i Skanska Norge, Steinar Myhre.
Konserndirektør for anleggsvirksomheten i Skanska Norge, Steinar Myhre. Foto: Skanska
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
21. mai 2021 - 11:09

E101 er den andre store kontrakten som lyses ut i storprosjektet, og omfatter forberedende arbeider for entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. Arbeidet som omfattes i kontrakten strekker seg over et anleggsområde på rundt 300 mål.

Det skriver Skanska i en pressemelding.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

  

Vant på kompetanse og gjennomføringsevne

Skanska var en av tre prekvalifiserte leverandører som deltok i konkurransen, og en av to som endte med å levere tilbud. Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandlinger, etter en metodikk Statens Vegvesen har utviklet til bruk i store entrepriser som E101.

Skanska og Statens vegvesen signerte kontrakt på E101 Forberedende arbeider, Fornebukrysset-Strand. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Skanska og Statens vegvesen signerte kontrakt på E101 Forberedende arbeider, Fornebukrysset-Strand. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Konserndirektør for anleggsvirksomheten i Skanska, Steinar Myhre, er godt fornøyd med tildelingen og dagens kontraktsignering: – E101 er et stort samfunnsnyttig prosjekt som passer oss godt. Jeg vil berømme Statens Vegvesen for tidliginvolvering av entreprenørkompetansen og vektlegging av andre verdier en kun pris. Det har gjentatte ganger vist seg å være for prosjektets beste, og er den type kontrakter vi prioriterer og ønsker oss, sier Myhre i meldingen.

Kontrakten skulle gå til tilbyderen med det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Pristilbudene på E101 ble vurdert mot tre tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget og fremdrift, samt ivaretakelse av HMS på prosjektet – herunder SHA, YM og Klima. Det ble en svært jevn konkurranse om beste tilbud, der Skanska vant etter å ha scoret totalt sett høyest på de myke kriteriene.

– Vi er veldig glade for at Statens Vegvesen sitt team har sett Skanska sine kvaliteter, og scoret oss så høyt som de har gjort. De skal ikke bli skuffet over valget de har tatt, vi er klare og godt forberedt, sier Myhre.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også:

Dropper krav om å kaste underleverandør: Blir ferdig med jobben før rettssaken

Tilbyr CEEQUAL

Skanska har valgt å tilby CEEQUAL i prosjektet, med ambisjon om å oppnå minimum sertifiseringsnivå «very good». Dette er i tråd med Skanskas satsing på Klima, Miljø og Bærekraft og vil føye seg inn i rekken av vellykkede prosjekter etter denne sertifiseringen. Skanska var den første som CEEQUAL sertifiserte et vegprosjekt i Norge med E16 Bagn-Bjørgo.

Kontrakten er del av storprosjektet E18 Vestkorridoren, som består av nytt hovedveisystem mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker kommune. Når prosjektet står ferdig, vil ny E18 avløse en av landets mest trafikkerte veistrekninger, med års døgntrafikk opp mot 90.000 kjøretøy. Dagens vei er preget av køproblemer, dårlig fremkommelighet for kollektivtrafikk og omfattende støy- og luftforurensning.

Entrepriseform er utførelsesentreprise og kontraktstype enhetspriskontrakt. Arbeidene vil settes i gang kort tid etter kontraktsinngåelse, og skal ferdigstilles første kvartal 2023.

Norsk økonomi er sterkt råvarebasert, med mye høyteknologisk innovasjon innen blant annet energi og fisk.
Les også:

Innovasjon: Norge fortsatt langt bak Sverige, Finland og Danmark

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.