E39 ROGFAST

Skal lede byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel

Oddvar Kaarmo (53) er ansatt som ny prosjektleder på E39 Rogfast.

 Oddvar Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet.
Oddvar Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet. Foto: Statens vegvesen
17. mars 2021 - 09:33

Den nye prosjektlederen skal erstatte nåværende prosjektleder Tor Geir Espedal som går av med pensjon i juli, forteller Vegvesenet i en pressemelding.

30 personer søkte på jobben som prosjektleder for byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, står det i meldingen (ifølge Vegvesenets søkerliste fra januar i år var det 20 søkere til stillingen).

Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet. Han har også flere års erfaring fra rådgiver- og entreprenørbransjen. Nærmere dato for tiltredelse gjenstår å avklare, men Kaarmo håper å være på plass til sommeren, ifølge meldingen fra Vegvesenet.

Prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Hove, er glad for å ha ny prosjektleder på plass: – Oddvar har mange års relevant erfaring, og har høy kompetanse innen tunnelfaget. Det er et godt utgangspunkt for å lede et av våre desidert største og mest komplekse anleggsprosjekter noensinne, sier Hove.

Den nye prosjektlederen bor i Kristiansand med samboer og familie, og skal ukependle til Stavanger. Han gleder seg til å starte på det han selv beskriver som en faglig svært utfordrende jobb: – Jeg ser frem til å komme i gang. Det er utvilsomt en stor oppgave, og faglig er den svært utfordrende, sier den påtroppende prosjektlederen.

Kaarmo kommer inn i et prosjekt som har vært i gang en stund, og som skal pågå i mange år framover. Han fremhever samarbeid med bransjen som en viktig suksessfaktor.

– Et godt samarbeid med rådgivere, entreprenører og leverandører blir svært viktig. Lykkes de, lykkes normalt også vi.

Den påtroppende prosjektlederen er klar til å lede E39 Rogfast helt frem til mål, over mållinjen og til overtakelse for drift.

Bane Nor har stanset alt arbeid utenfor kvikkleiresonen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Oppdaget alvorlige avvik: Bane Nor stanser arbeid med jernbaneprosjekt i Moss

Går av med pensjon

Tor Geir Espedal har jobbet med Rogfast siden høsten 2010. Han gleder seg over at prosjektet nå er i gang, samtidig som det er litt vemodig å gi seg nå.

– Endelig er vi i gang med prosjektet. Det er mange som har jobbet for dette i flere år, og selvsagt er det litt vemodig å skulle slutte når vi har kommet i gang. Men nå gleder jeg meg til mer tid til familien. Jeg kommer til å følge med hvordan det går i prosjektet videre og ser fram til anlegget står ferdig.

Rogfast er et tunnelprosjekt som skal gå under Boknafjorden i Rogaland og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig. I tillegg skal det bygges et kryss under Kvitsøy.

Kart over ny vannforsyning i Oslo. TBM'en borer de 11 kilometerne fra Trosterud ved Alnabru og til Huseby.
Les også

De borer en ukjent tunnel – under et svært tettbygd strøk i Oslo

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.