Elektrisk

Ordføreren vil gjøre Kristiansand til Norges første helelektriske storby

Neste grep er å gjøre all taxi-trafikk elektrisk.

Ordfører Harald Furre (H) i Kristiansand presenterte elektrifiseringsgraden av transportsektoren i Kristiansand kommune under Agder Energi-konferansen 2019
Ordfører Harald Furre (H) i Kristiansand presenterte elektrifiseringsgraden av transportsektoren i Kristiansand kommune under Agder Energi-konferansen 2019 Foto: Tuva Strøm Johannessen
10. mai 2019 - 15:00

KRISTIANSAND
De siste to årene har Kristiansand kommune jobbet med et ambisiøst mål: Byen skal bli Norges første fullelektriske storby.

– Elektrisitet kan løse klimaproblemene, og det er rasjonelt å bruke den for å erstatte fossil energi, sier ordfører Harald Furre (H) til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker Agder-regionens heldige utgangspunkt med store naturressurser og tilgang til den regulerbare vannkraften. Regionen produserer mer elektrisk kraft enn den trenger, og er et knutepunkt med store strømkabler som går ut til Danmark.

Med solceller på tak og fasader kan vi lage små, lokale kraftverk der store deler av forbruket finner sted, uten nedbygging av natur eller store inngrep i bybildet, påpeker innleggsforfatterne.
Debatt

Mer solkraft og lokal lagring vil styrke norsk beredskap

Helelektrisk taxipark

Under Agder Energi-konferansen 2019 presenterte ordføreren tall fra SSB og Miljødirektoratet utarbeidet av Thema ConsuIting. De har kartlagt elektrifiseringen av Agder på oppdrag for blant annet Kristiansand kommune. Tallene viser at 70 prosent av energien som brukes i Kristiansand er elektrisk, mot 47 prosent nasjonalt. 

– I 2017 slapp Kristiansand ut 352.578 tonn CO2, dette må ned! sa han fra scenen.

Thema Consulting Group har utarbeidet tall fra SSB og Miljødirektoratet på oppdrag fra Kristiansand kommune. Plansjen viser fordelingen av CO2-utslippene fra de ulike sektorene i Kristiansand kommune. Skjermbilde:  Ordføreren i Kristiansand
Thema Consulting Group har utarbeidet tall fra SSB og Miljødirektoratet på oppdrag fra Kristiansand kommune. Plansjen viser fordelingen av CO2-utslippene fra de ulike sektorene i Kristiansand kommune. Skjermbilde:  Ordføreren i Kristiansand

Nesten halvparten av utslippene er fra transportsektoren, og nettopp der ser Furre et elektrifiseringspotensial. 

– Klimautslippene i Kristiansand kan reduseres med minst 50 prosent gjennom ytterligere elektrifisering, sa han.

Elektrifiseringsgraden av veitrafikken er på to prosent, og for å øke den har Kristiansand kommune vedtatt at egen kjøretøypark skal være utslippsfri. Kommunen jobber også med anbudskonkurranse for elektrisk gravemaskin og lastebil.

Ordføreren hadde med seg en oppfordring til Agder Energi, Fylkeskommunen, samt egen kommune under konferansen:

– All taxi-trafikk i Kristiansand må bli elektrisk.

Nordkraft og Aker vil gjøre om alle de aktuelle tomtene til datasenter. I Kvandal/Bjerkvik (bildet) har Aker allerede reservert 230 MW til Open AI og Microsoft. Nå søker Nordkraft om nye 290 MW samme sted. Til h.: Nordkraft-sjef Eirik Frantzen, i samtale med Kristian Røkke, styreleder for Aker-selskapet Aaktik Digital. I midten: Narvik-ordfører Rune Edvardsen.
Kommentar

Forutseende eller slu?: Grepet hans førte Open AI til Norge

Må tilrettelegges for drosjesjåførene

Teknisk Ukeblad spør avtroppende konsernsjef i Agder Energi, Tom Nysted, om hvordan de kan svare på ordførerens oppfordring.

– Det er det minste problemet. Vi er storeier i Grønn Kontakt, som er nummer to i Norge på ladeinfrastruktur, sier han.

Tom Nysted er avtroppende konsernsjef i Agder Energi. Foto:  Tuva Strøm Johannessen
Tom Nysted er avtroppende konsernsjef i Agder Energi. Foto:  Tuva Strøm Johannessen

– Utfordringen ligger i at det må legges til rette for at drosjesjåførene velger elbiler istedenfor fossile biler, legger han til.

– Hvordan kan det løses?

– Ved at man får sentrale ladepunkter der hvor drosjene er, og samspill mellom Avinor som eier Kjevik Lufthavn og kollektivtransport-selskapene. Og dem snakker vi med allerede, svarer han.

Ordfører Furre har snakket taxi-sjåførene og sier at de er positive til å bytte ut bilene sine om det. Men ankepunktet er mangel på ladepunkter. Videre forteller han at kommunen skal sette i gang et prosjekt nå før sommeren for å få på plass lademuligheter på Kjevik og på sykehusene. Han tror at dette vil være på plass i løpet av neste valgperiode. 

Et kvikkleireskred i Levanger kommune har stoppet togtrafikken mellom nord og sør i Norge. Veitrafikk omdirigeres på smale veier.
Les også:

Hvorfor tar det så lang tid å gjenåpne etter ødeleggelser?

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.