- Når vi lager biler som kan kjøre uten utslipp, er det viktig at også produksjonen er miljøvennlig. Slik sett kan vi si at våre biler blir født grønne, sier Girish M. Rakne, sjefen for Revas nye elbilfabrikk. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Skal eksportere elbilfabrikker

Chetan Kumar Maini

  • Etablerte Reva i 1994, sammen med faren Sudarshan (en veteran fra indisk bildelindustri) og amerikanske Lon Bell (grunnleggeren av bildelprodusenten Amerigon)
  • Er utdannet ingeniør fra både University of Michigan, der han fokuserte på solelektriske biler, og Stanford University der han fokuserte på hybridbiler.
  • Er i dag sjefingeniør (CTO) og styremedlem i Reva Electric Car Company, men også han som de facto styrer selskapet. Han ble tidligere i år kåret til en av Indias 50 mektigste forretningsfolk av Business Week
  • Reva er både navnet på moren til Chetan, samt at det betyr «en ny start» på sanskrit. I tillegg inneholder det bokstavene EV, den engelske forkortelsen for elbil (electric vehicle).


BANGALORE: I den elleville og eksossvarte trafikken i Bangalore er elbiler et sjeldent syn. Bortsett fra i kvartalet rundt hovedkvarteret til Reva Electric Car Company i Electronic City fase 1.

Sentrum

Men dersom selskapet lykkes, blir den sørindiske byen i tillegg til å være verdens IT-hovedstad også et elbilsentrum å regne med.

– Vi satser nå på en trebeint forretningsmodell: Å selge selve bilen, teknologien og prosessen, forteller sjefingeniør Chetan Maini til Teknisk Ukeblad.

Chetan Kumaar Maini er sjefingeniør og grunnlegger av Reva som produserer elbiler i Bangalore, India.
Underleverandør Sjefingeniør og grunnlegger Chetan Maini i Reva. Per Erlien Dalløkken

Underleverandør

Det betyr at Reva ikke bare skal produsere og selge elbiler. De planlegger også å eksportere sine patenterte energistyringssystemer og fabrikkonsept, enten i egen regi eller på bortlisensiering/franchise.

– Jeg ser på oss som et kunnskapsselskap som kan bidra til elektrifiseringen av veitransporten, sier Maini.

I tillegg til salg av egne biler, kan det dreie seg om lisensiering av elbilteknologi. Det var nettopp som underleverandør Reva gjorde seg et navn mellom 1994 og 2001.

Erfaring

Dessuten har Maini-familiens industrikonsern 30 års erfaring som bildelprodusenter. Et tilleggspoeng er den gunstige kombinasjonen av Bangalores IT-ekspertise og Sør-Indias bil- og bildelindustri.

I hjemlandet India har Reva mottatt fint lite statlig støtte. Derimot påpeker Maini at de har kunnet nyte godt av andres land insentiver rettet mot forbrukerne, og trekker fram de norske som kanskje verdens beste.

LITEN ELBILANDEL: India har 1,166 milliarder innbyggere (nest mest i verden) og 3,3 millioner kilometer vei (tredje mest). Likevel har hjemlandet til Reva bare fem ganger så mange elbiler på veiene som Norge. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Flytter ut av India

Men med finanskrisa og redningspakker som i stor grad er rettet mot bilindustrien, sikter Reva nå også mot produsentinsentiver som er opprettet i en rekke land for å få en mer framtidsrettet bilproduksjon.

Bare den uka Teknisk Ukeblad besøkte fabrikken, hadde representanter fra to ulike myndigheter vært på samme sted i et forsøk på å lokke dem til etablering. Reva har fra starten vært delvis amerikanskeid.

– Vi har vært med og søkt om andeler av redningspakker sammen med partnere i to land, og har vært i diskusjon med flere med tanke på etablering av ny fabrikk. Jeg regner med å tegne en avtale senere i år, slik at en fabrikk nummer to utenfor India kan starte produksjon mot slutten av 2010, opplyser Maini.

Åpner for større elbilsatsing

I løpet av de siste månedene har spesielt USA, Kina, Japan og Sør-Korea sprøytet voldsomme subsidier inn til sine bil- og batteriprodusenter.

– Denne politikken vil gjøre enorm forskjell når det gjelder å forbedre batteriteknologien og redusere kostnadene. Det myndighetene nå gjør, er å skape et rammeverk – en spillebane – for private investeringer. Alle selskaper vil ha langsiktighet før de går inn med penger, og det besørges nå.

KJØR PÅ DIN MÅTE: I Bangalore og omegn er flere av de store bilkonsernene representert med egne fabrikker. Deriblant Toyota, Volvo, GM, Fiat, Honda og Huyndai. Reva håper å trekke veksler på dette i kombinasjon med byens IT-ekspertise for å kunne bli en slags elbil-hub. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Grønn fabrikk

Denne måneden viser Reva fram to nye modeller, NXR og NXG.

NXR er en fireseters bil med 160 km rekkevidde som skal overta etter dagens noe foreldede modell som formelt er en firehjuls motorsykkel.

Les mer: Ny Reva kan lades med mobilen

Hyppigere

Men fra nå av lover Reva hyppigere lansering. Ambisjonen er å rulle ut en ny elbilmodell årlig framover.

Bilene skal produseres i et fabrikkanlegg med kapasitet på 30.000 biler i året. Det futuristiske anlegget, som kan minne om tverrsnittet på en flyvinge, er konstruert for produksjon uten klimagassutslipp. Taket buer seg etter solas gang slik at solcellene på taket skal besørge all energien fabrikken behøver. I tillegg brukes kun naturlig belysning og ventilasjon.

– Når vi lager biler som kan kjøre uten utslipp, er det viktig at også produksjonen er miljøvennlig. Slik sett kan vi si at våre biler blir født grønne, sier Girish M. Rakhe som leder Revas innenlandsdrift.

Samtidig innrømmer han at det ikke nødvendigvis blir satt som krav at eksporterte fabrikker skal følge samme mal, selv om målet er å duplisere konseptet.

Norge viktig

Norge er Revas tredje største marked etter India og Kina og vil fortsette å være viktig. At 32 av de 50 første av dagens modell med litium-ionebatterier i sommer ble shippet rett til Norge, er en indikasjon på det.

Så langt har Reva solgt 3200 biler. Halvparten går i India, cirka tusen i Storbritannia og 300 i Norge.

– Erfaringen vi har gjort i Norge de siste årene, blant annet når det gjelder service, salg og kjølig klima, er nyttig når vi nå satser bredere med ny bil. Vi vet også at kunder i Norge og en del andre land har ønsket seg en elbil med bilsertifisering som de får med NXR. Det er dette vi har jobbet med de siste tre årene, forteller Maini.

Den nye modellen utstyres med, for Reva, tredje generasjons litium-jernfosfatbatterier.

– Etter tre år ser vi at batteriene har fått cirka 60 prosent bedre levetid og 20-30 prosent større energitetthet. Jeg tror utviklingen vil fortsette i samme takt. For oss er det derfor viktig å være batteriuavhengig og ha vår egen plattform i bunn som takler også morgendagens teknologi, sier Maini.

NULLUTSLIPPSFABRIKK: Revas nye elbilfabrikk skal være ferdig i løpet av året og produsere 30.000 biler årlig innen tre år. Nå håper selskapet å bygge flere slike fabrikker utenfor India. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Tror ikke på plug-in

Utsiktene til forbedrede batterier og infrastruktur er også årsaken til at han har liten tro på den ladbare hybriden, såkalt plug-in. I tillegg til at han selv lever av å lage rene elbiler, selvsagt.

– Det er rett og slett for lite optimalt å drasse rundt på den ekstra massen en forbrenningsmotor utgjør, dersom bilen likevel kun kjører på el 5-6 dager i uka, sier sjefingeniøren.

Reva er representert i 23 land og to indiske byer i dag. Nå øker de til 25 land og 25 byer i India.

– Vi har et forsprang på de fleste. Konkurrentene har mer penger, men du kan ikke kjøpe erfaring, påpeker Maini og viser til Revas elbiler samlet har kjørt 80 millioner kilometer.