Produksjonen av Reva NXR starter i første kvartal 2010. De første bilene skal etter planen komme til Norge før sommeren. (Bilde: Reva)
Reva NXG benytter samme plattform som Reva NXG. Framover skal det indiske selskapet lansere en ny modell hvert år. (Bilde: Reva)

Ny Reva kan lades med mobilen

Reva NXR (next Reva)

  • Tredørs, fireseters elbil, 2010-modell
  • Batteri: 15 kWh litium-ionebatteri, klargjort for hurtiglading
  • Ladetid: 80 prosent: 3 timer, 100 prosent: 6 timer
  • Rekkevidde: 160 km
  • Toppfart: 104 km/t
  • Design: Reva/Dilip Chhabria fra DC Design
  • Når: Bestillinger fra 15. september, med levering 1. kvartal 2010
  • Pris: Foreløpig ukjent


Reva NXG (next generation)

  • Todørs, toseters elektrisk roadster med targatak, 2011-modell
  • Rekkevidde: 200 km
  • Toppfart: 130 km/t
  • Design: Dilip Chhabria
  • Når: Bestillinger nå, levering i 2011


Den indiske elbilprodusenten har gjort stor suksess i Norge med nærmere 300 solgte biler.

Nå kommer den langt mer moderne oppfølgeren – Reva NXR – som med sine fire seter, biltypegodkjenning og 160 km rekkevidde vil konkurrere med blant andre Think City og Mitsubishi iMiEV.

Både NXR og 2011-modellen NXG vises for første gang på årets Frankfurtmesse. Der lanserer Reva også sin nye patenterte teknologi «REVive» – fjernstyrt nødlading.

Noen km ekstra

I oppglødde presseskriv beskrives dette som en usynlig reservetank. Reva-sjef Chetan Maini innrømmer overfor Teknisk Ukeblad at det selvsagt ikke er snakk om å sende energi trådløst til bilen.

Derimot handler det om at avhengig av batteriets historikk – hvordan det har måttet yte og hvordan det er blitt ladet opp og ut – er det mulig å hente noe ekstra energi i battericellene.

Når du står med flatt batteri, kan du sende en sms til Reva, som online går inn i ditt batteri og klarer å skvise ut noen ekstra kilometer med rekkevidde, kanskje nok til å nå nærmeste stikkontakt.

Å tappe cellene fullstendig tomme sliter imidlertid hardt på batteriet.

– Dette er bilen vi har jobbet mot de siste tre årene. Samtidig har vi utviklet en teknologisk plattform i bunn som muliggjør å lansere en ny modell hvert år framover, forteller sjefingeniør og grunnlegger Chetan Kumaar Maini i Reva til Teknisk Ukeblad.

Chetan Kumaar Maini er sjefingeniør og grunnlegger av Reva som produserer elbiler i Bangalore, India. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Ekte bil med grill

Teknisk Ukeblad er blant de få som foreløpig har sett NXR på nært hold. Det er en liten bil som snarere skjuler enn forsøker å framheve at den er elektrisk.

Blant annet med en grill med bikubemønster.

– Elbiler har hatt en tendens til å se litt dumme og komiske ut. Jeg gikk for den mer seriøse og litt aggressive «looken», forklarer designer Dilip Chhabria.

Les også: – Tiden for fjollete elbiler er omme

Sikrere

Det er ikke bare designmessig at NXR tar et langt steg fra dagens Reva. Den er langt mer påkostet, med bilsertifiseing (M1), airbager og generelt mer kollisjonssikkert karosseri.

Rekkevidden oppgis til 16 mil på tross av at litium-ionebatteriene kun har kapasitet til 15 kilowattimer.

– Vi er fortsatt tidlig ute, og dette er modellen som vil kunne utvide kundekretsen stort. Fra å være en nisjebil for indre sentrum til å være en bil jeg med hånda på hjertet kan anbefale også her i Rakkestad, sier Bjørnar Teig som er daglig leder i Reva Norge.

HJERNEN: Dilip Chhabria har designet den nye Reva-bilen. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Batterileie

Reva gjør nå som Think innledningsvis gjorde da de lanserte Think City, nemlig å selge selve bilen, men leie ut litium-ionebatteriet. Det lyktes ikke Think med.

– Jeg tror det hadde med prisingen å gjøre, blant annet fordi dette ble momsbelagt. Men dersom det blir billig nok, tror jeg det er attraktivt å kjøpe seg en garanti for batteriet, sier Teig.

Prisen på bilen blir ikke avslørt før under Frankfurt-messen. Reva understreker også at prisingen vil variere fra marked til marked. Dagens Reva koster i strippet versjon 171.000 kroner i Norge, inkludert litium-ionebattier.

Les også: Først i verden med li-ion-Reva

Dette er Reva NXG som leveres først i 2011. - Som nisjeprodusent kan vi tillate oss å være litt radikale, sier designeren Dilip Chhabria.
Tusenvis Dette er Reva NXG som leveres først i 2011. - Som nisjeprodusent kan vi tillate oss å være litt radikale, sier designeren Dilip Chhabria. Reva

Tusenvis

Chetan Maini mener det er realistisk at den nye modellen kan selge i tusentall i de nordiske landene.

I øyeblikket, med dagens infrastruktur og elbilteknologi, vurderer han det som realistisk med 0,5 prosent elbilandel generelt i verden, men ti ganger mer, fem prosent i Danmark og Norge.

– Norge har blant verdens beste elbilinsentiver, påpeker Maini.

– Våre salgsmål vil jeg holde for meg selv til jeg får bekreftet at den blir så prisgunstig som tidligere indikert. Men jeg tror i hvert fall at noen av de første bilene som ruller ut av fabrikken, blir å finne på norske veier når vi nærmer oss neste sommer, sier Teig.