Et par måneder forsinket riktignok, men nå er Reva med litium-ionebatterier klar for norske veier. (Bilde: Reva Norge)

Først i verden med li-ion-Reva

I dag får Geoffrey Jacob Putnam, et par måneder forsinket, sin Reva med litium-ionebatterier.

Det skjer med en overrekkelsesseremoni hos Reva-forhandleren i Rogaland, Boligenergi.

Blant olje og eksos

Putnam har en Reva med blybatterier fra før, og blir nå verdens første privatperson med den nye teknologien.

Og som elbilpioner er det ikke så rent lite ironisk at Putnam er daglig leder i Svendsen Eksos og altså livnærer seg på å selge og skifte ut eksosanlegg.

Les mer i et intervju med Putnam fra januar i år:

Ny elbil med eksos

Stavanger/Sandnes-distriktet får sju av de 32 Reva L-ion. Bare i juli solgte forhandleren seks elbiler i oljehovedstaden.

– Salget har gått over all forventning. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror at dette skyldes miljøhensyn. Dette handler nok mest om at vi har mange bomstasjoner, ferjer og et par nye undervannstunneler med høye avgifter, slik at folk kan finansiere hele bilkjøpet i innsparelser ganske raskt. At det i tillegg er miljøvennlig kommer som et pluss, sier Tommy Rasmussen i Boligenergi.

Og legger til:

– Dessuten skal du jo ha selvtilliten i orden og ikke ta deg selv for høytidelig når du velger å kjøre rundt i en Reva. Det er jo ingen tvil om at det er en viss forskjell fra å sette seg inn i en BMW 520, både i design og komfort, sier den forfriskende ærlige bilselgeren.

Dobler rekkevidden

Reva L-ion skulle egentlig leveres i mai/juni, men er blitt forsinket fra fabrikken i Bangalore i India.

Med unntak av en bil som er sendt ut til Spania i forbindelse med et servicekurs for europeiske forhandlere, er de 32 bilene som nå er kommet til Norge de første som selges til kunde.

– Litium-ionebatterier mer enn dobler rekkevidden. Med blybatteriene har bilen en rekkevidde på inntil åtte mil, men det klarer de færreste. Kjører du så hardt du klarer, tømmes batteriet på under tre mil. Vi har gjort samme test, altså ekstrem hardkjøring, med litium-ionebatterier, og likevel kjørt 7,5-8 mil. De som er i nærheten av åtte mil med blybatterier har ingen problem å kjøre tolv mil med denne. Samtidig er det mer stabil spenning og trøkk hele veien, slik at det er enklere å følge med i trafikkflyten også i motbakker, forteller Bjørnar Teig som er daglig leder i Reva Norge.

De første kundene kjøpte Reva L-ion til introduksjonsprisen 159.000 kroner. Nå er prisen hevet til 171.000 kroner i absolutt billigste og minst utstyrte versjon.

Først i litium-køen