Geoffrey Jacob Putnam har allerede en bly-Reva og venter på den første litium-Revaen. Begge skal dekoreres med "Svendsen Eksos". (Bilde: Privat)
Geoffrey Jacob Putnam har allerede en bly-Reva og venter på den første litium-Revaen. Begge skal dekoreres med "Svendsen Eksos". (Bilde: Privat)

Ny elbil med eksos

Det er Geoffrey Jacob Putnam (34) fra Stavanger som i mai kan sette seg bak rattet på en meget sjelden bil. Nemlig den nye elbilen Reva med litium-ion-batterier.

Putnam kan bli den første Reva L-ion-eieren i verden.

– Det ante jeg ikke da jeg bestilte bilen. Jeg trodde den var lansert alle mulige andre plasser. Dette er jo veldig artig, sier Putnam til TU.no.

Les også: Først i litium-køen

Den første serien

Ifølge Reva er det faktisk slik at når den første serien på 50 biler ruller ut av fabrikken i Bangalore om tre måneders tid, skal hele 32 av dem til Norge. Til sammenligning får London i første omgang et par containere med åtte biler.

Putnam er én av to i Norge som hittil har tegnet kontrakt på litiumvarianten.

To revaer

– Saken var at jeg hadde bestilt meg en Reva med blybatterier. Den dagen jeg skulle hente bilen, ble litiummodellen lansert. Da slo jeg like godt til og bestilte den også. Ekstra rekkevidde og raskere lading var fristende, forteller Putnam.

– Saken var at jeg hadde bestilt meg en Reva med blybatterier. Den dagen jeg skulle hente bilen, ble litiummodellen lansert. Da slo jeg like godt til og bestilte den også. Ekstra rekkevidde og raskere lading var fristende, forteller Putnam. Geoffrey Jacob Putnam har allerede en bly-Reva og venter på den første litium-Revaen. Begge skal dekoreres med "Svendsen Eksos".

Han forklarer at han og samboeren har behov for to biler på grunn av jobbpendling. Og etter en vurdering av bilbehovet ble fossilmotoren kastet ut. Nå er ikke elbilen bare en nummer-to-bil, men altså både nummer én og to.

Livnærer seg på eksos

Å kjøpe seg to elbiler på kort tid er spesielt. Ikke minst for en mann med Putnams yrke. Til daglig er han sjef for stavangeravdelingen til Svendsen Eksos.

Han livnærer seg altså på å selge og skifte ut eksosanlegg – en innretning det er fint lite av på elbiler.

– Du er ikke redd for at du nå sager litt i greina du sitter på?

Over til batteri?

– Nei, slik teknologien er i dag vil det være behov for forbrenningsmotorer og eksosanlegg en god stund framover. Riktignok ikke for å dekke mine private behov. Men tidene forandrer seg, og det gjelder å prøve å henge med, sier Putnam.

Som ikke utelukker en framtidig omskolering til batteriservice.

– Det hadde jo vært helt fantastisk. Forhåpentlig er det mulig å komme seg inn på nye markeder. Allerede i dag markedsfører vi oss som grønn bedrift, og begge revaene kommer til å bli dekorert med «Svendsen Eksos og null utslipp», forteller han.

Noe som får fram latteren hos markedssjef Bjørnar Teig i Reva Norge.

Europa: For spesielt interesserte

– Det er både litt pussig og veldig artig at den første Reva med litium skal kjøre rundt med eksosreklame, sier Teig.

Han gir følgende forklaring på hvorfor 32 av de første 50 serieproduserte litiumbilene kommer hit til lands:

– Ellers i Europa må du være spesielt interessert for å kjøpe Reva eller en annen elbil. Jeg husker for eksempel på Reva-lanseringen i Brussel. Der kostet den dobbelt så mye som en Nissan Micra. Det er klart at da kommer den skjevt ut. Her i Norge jevnes det mer ut takket være avgiftssystemet som er gunstig for elbilen, sier Teig.

Reva L-ion har en veiledende pris på 159.000 kroner med laveste utstyrsnivå.