Brovaktalarmen var slått av både før og under selve grunnstøtingen. Dette må utbedres før skipet kan seile, skriver Sjøfartsdirektoratet i rapporten.
– Brovaktalarmen er koblet opp mot skipets sikkerhetsstyringssystem. Man har ikke lov til å seile før brovaktalarmen er på. Den skal være skrudd på når skipet legger fra kai. Slik sett er det en alvorlig mangel, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Kallevik i Sjøfartsdirektoratet til NTB.
Som følge av grunnstøtingen har skipet fått skrogskader som gjør at det ikke er seilingsdyktig, ifølge Sjøfartsdirektoratet.
– Nå må skipet ligge til kai i Orkanger fram til en avtale om frakt til verksted, sier Kallevik.
Adresseavisen meldte onsdag om rapporten først.
Skipet har fått skrogskader
Videre viser rapporten at skipets sikkerhetsstyringssystem (ISM-system) og rømningsveier ikke var i henhold til kravene.
– Luken til nødutgangen fra maskinrommet er for tung og er vanskelig å åpne fra innsiden.
Sjøfartsdirektoratet er nå ferdig med sine tilsyn og avventer videre plan for skipet, i dialog med rederi og flaggstat.
Skanner området med drone
Konteinerskipet NCL Salten skulle egentlig dreid styrbord og inn til Orkanger, men havnet på feil kurs og grunnstøtte i fjæra på Byneset i Trondheimsfjorden grytidlig torsdag. Ingen ble skadet, men noen dager etter gikk det et leirras like bortenfor stedet skipet gikk på land.


Teknisk sjef i Trondheim kommune, Tomas Eidsmo, har tidligere fortalt Teknisk Ukeblad at det raskt ble påvist kvikkleire i området.
Onsdag formiddag er det foreløpig ingen tegn til at grunnen har beveget seg mer etter raset lørdag.
– Det har ikke vært noen ras etter ta skipet ble trykket ut i går, men vi følger med og er i gang med skanning av terrenget og dronebilder nå. Det skal vi fortsette med lørdag for å få fulgt med på endringer over tid, sier han.
En mann siktet
En mann i 30-årene fra Ukraina er siktet i saken. Han tjenestegjorde som andrestyrmann om bord under den aktuelle seilasen, og ifølge politiet i Trøndelag har han forklart i avhør at han sovnet alene på vakt, opplyser Adresseavisen.
Han skal også ha forklart at det ikke kom varsling fra systemer om bord for å forhindre ulykken, ifølge påtaleansvarlig i saken i Trøndelag politidistrikt, Kjetil Bruland Sørensen.
Konteinerskipet ble dratt av grunn tirsdag.

– Det er som å sette et godstog i bevegelse







