Sintef skal bygge batteriskip i Afrika

Vant FN-pris på 1 million dollar.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon overrakte i New York onsdag Sintefs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv prisen for å ha vunnet FNs årlige konkurranse om bærekraftige energiløsninger.
FNs generalsekretær Ban Ki-moon overrakte i New York onsdag Sintefs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv prisen for å ha vunnet FNs årlige konkurranse om bærekraftige energiløsninger. Bilde: Foto: Johannes Berg / NTB Produksjon.
Øyvind LieØyvind Lie– Journalist
14. des. 2016 - 21:54

FNs generalsekretær Ban Ki-moon overrakte i New York onsdag en sjekk på en million dollar til Sintefs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv for å ha vunnet FNs årlige konkurranse om bærekraftige energiløsninger.

Pengene skal Sintef bruke til å lede et pionerprosjekt som skal introdusere solkraftdrevene kystfartøyer til Nord-Afrika og Midtøsten.

Samarbeid med Tunisias energidirektorat

Sintef skal lede et treårig prosjekt i Tunisia, og samarbeide med Tunisias energidirektorat og landets viktigste teknologiske utdanningsinstitusjon.

Målet er å bygge om et tradisjonelt tunisisk kystfartøy og gjøre båten til et grønt demonstrasjonsskip med elektrisk motor og batteridrift.

Strømmen til ladingen av batteriene skal komme fra solenergi. Planen er å bygge en solcellepark i båtens hjemmeregion på Tunisia-kysten. Via strømnettet kan solcellene forsyne båten med fornybar ladestrøm når den klapper til kai.

Bærekraftige transportløsninger

Det er ikke teknologisk innovasjon som er prosjektets hovedmål.

- Vi har ikke lovt å gjøre noen spesiell teknologisk innovasjon i denne konkurransen. Vi baserte søknaden vår på nord-sør-samarbeid mellom Norge og Tunisia om bærekraftige transportløsninger, sier prosjektleder og SINTEF-forsker Moez Jomâa til Teknisk Ukeblad. Han er selv født og oppvokst i Tunisia.

Prosjektdeltakerne skal i løpet av det første halve året finne et fartøy som egner seg til å være demonstrasjonsskip. Ifølge Jomâa står valget mellom alt fra bilferger til fiskefartøy.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

Men Jomâa understreker at det er uaktuelt å lage blåkopier av løsninger fra den rike delen av verden i det norsk-tunisiske demonstrasjonsprosjektet. Teknologien som demonstreres skal være tilpasset økonomien i mellominntektsland.

Demonstrasjonsprosjektet skal også gi svar på om Tunisia kan spare penger på å gå fra dieseldrift til solkraft, og hvor mye vil slike skip krympe CO2-utslippet.

Målet er å spre lærdommen fra prosjektet til land utenfor Tunisia.

Ikke fornybar strøm

Jomâa understreker at strømmen i Nord-Afrika og Midt-Østen ikke er fornybar som i Norge, men i stor grad kommer fra forurrensende diesel- og gasskraft. Dermed vil solkraftutbygging redusere utslippene.

- Norge har vannkraft i store mengder. Det er en gave. Men i Nord-Afrika har vi en annen gave, nemlig potensialet for solkraft. Høy stråling gjør at det kan produseres strøm svært billig. Det kan utnyttes for å redusere bruken av diesel på fartøyer. For å klimamålene, må utslippene i transportsektoren reduseres kraftig, sier Jomâa.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.