Autonome kjøretøy

Simulert GPS-angrep fikk testbilen å kjøre av veien

Manipulerte signalet slik at bilen avvek ti meter fra opprinnelig kurs.

De fleste selvkjørende kjøretøy har ikke utelukkende informasjon fra GPS. GPS utgjør likevel grunnpilaren i mange systemer. Bildet viser en testbil fra Google, tatt i en annen anledning.
De fleste selvkjørende kjøretøy har ikke utelukkende informasjon fra GPS. GPS utgjør likevel grunnpilaren i mange systemer. Bildet viser en testbil fra Google, tatt i en annen anledning. (Foto: Steve Jurvetson/Wikimedia Commons (Creative Commons-lisens))

Manipulerte signalet slik at bilen avvek ti meter fra opprinnelig kurs.

  • Samferdsel

Et forskningsinstitutt i Texas har utviklet en test som viser hvordan autonome kjøretøyer påvirkes når GPS-signalet manipuleres. Instituttets bil avvek ti meter fra kursen sin, og kjørte av veien.

Dagens oppkoblede biler er sårbare for angrep. Det viser ikke minst den sikkerhetssvikten som lot hackere ta kontroll over bremsene til en bil. Med autonome biler blir kravene til sikkerhet enda mer omfattende, for vi kan være trygge på at hackere kommer til å prøve å manipulere dem.

Kan forstyrre GPS-signalet

En metode for å prøve å gjøre dette på, kunne være at man ved hjelp av teknisk utstyr forstyrrer GPS-signalet og i stedet forsyner kjøretøyet med falsk informasjon om bilens posisjon. Men å gjennomføre forsøk omkring dette i USA, har blitt forhindret av det regelverket som forbyr ulisensierte aktører fra å sende GPS-signaler. Men Southwest Research Institute (SWRI) i Texas har nå utviklet en testmetode som klarer å gå rundt dette problemet.

Utstyret lyktes med å manipulere det autonome kjøretøyet slik at det avvek hele ti meter fra den korrekte kursen

Under testen til instituttet ble det montert forstyrrelsesutstyr på bilen, og dette plukket opp det faktiske GPS-signalet. Utstyret kopierte først signalet, bearbeidet det og sendte deretter falsk GPS-informasjon til det autonome kjøretøyet.

SWRI har vist hvordan man kan analysere systemets reaksjoner på et manipulert GPS-signal. Nå håper instituttet at alle bilprodusenter skal kunne benytte testmetoden deres.

– Dette er en lovlig metode hvor vi kan forbedre de autonom kjøretøyenes cyber-motstandskraft, sier Victor Murray, som er sjef for SWRIs Cyber Physical Systems Group på nettsidene deres.

Var ti meter ute av kurs

Maskinvaren hadde full kontroll over GPS-mottakeren, og utstyret lyktes med å manipulere det autonome kjøretøyet slik at det avvek hele ti meter fra den korrekte kursen – noe som medførte at bilen kjørte av veien.

Victor Murray konstaterer at de fleste selvkjørende kjøretøy ikke utelukkende får informasjon fra GPS, men også benytter seg av en rekke sensorer, som lidarer og kameraer. Men GPS utgjør likevel grunnpilaren i mange systemer, og derfor er det viktig å granske sårbarheter i systemet.

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå