Klima og kvalitet er for første gang del av konkurransen når Statens vegvesen lyser ut nye driftskontrakter.
Nå må klimakutt være en del av tilbudet entreprenørene. Det stilles likevel ingen krav om spesifikk reduksjon i klimagasser, utover at entreprenørene må legge frem muligheter for kutt av klimagassutslipp i sine tilbud.
Kontraktene hvor klimaavtrykk er på bordet gjelder drift av riksvegene i Vestfold og deler av Telemark, hvor den som vinner konkurransen skal drifte riksveiene her i fem år.
I praksis betyr dette at entreprenørene må ta i bruke kjøretøy og maskiner med lavere utslipp. Det må rapporteres på drivstofforbruk og energiforbruk.
Pris avgjør de fleste steder
Statens vegvesen lyser i disse dager ut totalt seks nye driftskontrakter med en en forventet samlet sum på rundt tre milliarder kroner. Det er bare i Vestfold og Telemark klima og kvalitet er avgjørende. Her foregår det sluttforhandlinger.
På de andre kontraktene som er ute er det pris som avgjør hvem som vinner konkurransen. Disse er på Vestlandet og i Nord-Norge.
De nye kontraktene trer i kraft fra 1. september.
Transporttopp: Riktig å skrote ny E18 under Sandvika