LAS VEGAS: De fleste forbinder deksler med produkter fra Kina. Det er også der selskapet Frydaze produserer produktene sine. Men ideen og forretningen er norsk.
De startet opp i fjor sommer, og i år håper de å selge for 20 millioner kroner. Neste år tror de det er mulig med en tre- til firedobling.
Vi oppsummerer: Det beste fra CES 2012
Innovativt konsept
Hva er så hightech med beskyttelsesdeksler i plast, kan man spørre, men Frydaze har klekket ut et strømlinjeformet selvbetjeningskonsept som kundene faller for.
– Vi selger deksler til de fleste moderne mobiltelefoner, nettbrett, og mange bærbare datamaskiner. Det spesielle er måten vi kan tilby personalisering på. Dekslene selges som gavekort med en skrapekode. Så kan folk gå på nettsiden vi har laget og velge mellom en masse mønstre, legge inn tekst, eller laste opp egne bilder, sier sjef for salg og markedsføring i Frydaze, Harald Kristiansen.
– Når de har gjort det blir mønsteret printet på dekslet i vår fabrikk i Kina før det påføres to strøk med lakk. Deretter sendes dekslet direkte hjem til kunden. Hele prosessen tar vanligvis to uker. En slik personifisering høres jo dyrt ut, men det koster bare 199 kroner for en telefon og litt mer for nettbrett og PC-er, sier Kristiansen.
BILDESERIE: BILDESERIE: Rapport fra CES 2012
Selger godt i Vegas
Han er på CES i Las Vegas og har møter med en lang rekke amerikanske kunder som er veldig begeistret for konseptet.
Frydaze mener USA vil bli det største markedet, og de håper at de vil være representert med gavekort i 10.000 amerikanske butikker til sommeren.
Selskapet har også samtaler med mobil- og PC-produsenter, operatører og andre som er interessert i å tilby dekslene til sine kunder.
– Vi tilbyr slike storkunder egne websider hvor kundene kan designe dekslene sine, sier Kristiansen.
For tiden er det deksler med bilder av hunden eller katten som selger mest.
Mer CES-nytt:
Gorillaglasset blir enda tynnere
4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke
Samsung går i OLED-strupen på LG
Les alle våre nyheter fra CES på www.tu.no/forbruker.