INDUSTRI

Seks måneders fengsel for kapteinen

Full City hadde ca. 1100 m3 bunkersolje og 250 m3 diesel i tankene da det gikk på grunn utenfor Langesund i fjor sommer. Nå er kapteinen dømt til seks måneders fengsel.
Full City hadde ca. 1100 m3 bunkersolje og 250 m3 diesel i tankene da det gikk på grunn utenfor Langesund i fjor sommer. Nå er kapteinen dømt til seks måneders fengsel. Bilde: Scanpix
3. mai 2010 - 14:57

Kapteinen på Full City er i Nedre Telemark tingrett dømt til seks måneders fengsel for overtredelse av skipssikkerhetsloven og forurensningsloven.

Varslet ikke

Retten la til grunn at verken kapteinen eller andre om bord kontaktet Hovedredningssentralen eller nærmeste kystradiostasjon da skipet nærmet seg land og var uten kontroll.

– Det oppsto en nødsituasjon med fare for grunnstøting og senere overhengende fare for utslipp av olje. Fortsatt ble det ikke sendt noe varsel, og heller ikke da Full City var i kontakt med VTS (trafikksentralen) i Brevik via radio ble det opplyst at skipet var i nød, heter det i begrunnelsen for dommen.

Styrmannen om bord på Full City ble bare dømt for overtredelse av forurensningsloven og fikk 60 dagers fengsel, der 21 dager er ubetinget og den resterende delen er betinget med to års prøvetid.

For kapteinen ble 120 dager av de seks månedenes fengsel gjort betinget med en prøvetid på to år. Sakskostnader ble ikke idømt.

Kapteinens forklaring

Det var natt til 31. juli i fjor at lasteskipet Full City kom i drift etter å ha ligget for anker utenfor Langesund. I rettssaken som fulgte forklarte kapteinen (55) at han i kaoset som fulgte var så opptatt av å berge fartøyet at han ikke tenkte på forurensingsfaren.

Han meldte derfor ikke fra om at skipet var i drift. Fullbunkret med tungolje grunnstøtte skipet ved Såstein. 300 av totalt 1.100 tonn olje om bord rant ut og forårsaket store skader på vegetasjon og sjøfugl.

I domsslutningen heter det at kapteinen unnlot å holde seg orientert om tilgjengelige værvarsler og sjøtilstanden og unnlot å sørge for tilstrekkelig sikkerhetsmessig forsvarlig vakthold på skipet. Han unnlot også å sørge for at det ble gitt melding eller sendt nødsignal til Hovedredningssentralen eller nærmeste kystradiostasjon om at skipet hadde mistet ankerfestet og var i en nødsituasjon.

Skjerpende omstendigheter

Som skjerpende omstendigheter la retten blant annet vekt på at skipet, samtidig som det befant seg nær land, var i ballast og derved hadde større vindfang og var utsatt for hurtigere drift. Det hadde dessuten 1.100 tonn olje om bord, og oljeutslippet førte til at miljøet ble påført betydelig skade.

Olje som lekket ut, tilgriset 37 vernede områder langs minst 120 kilometer kystlinje i tre fylker. I tillegg var det et stort antall sjøfugl som døde eller ble skadd. Hittil er om lag en tredel av utslippet samlet opp. Dette har kostet mer enn 200 millioner kroner.

Kapteinen kunne ifølge retten ha satt i verk tiltak for å sikre at eventuell dregging ble oppdaget så tidlig som mulig ved å bruke krysspeiling, avstandsbedømming på radar samt bruk av ankeralarmsystemer. Det burde også vært foretatt visuell kontroll av ankerkjettingen.

Kapteinen burde også ha varslet om at Full City hadde mistet ankerfestet og drev mot land, med fare for å gå på grunn og dermed risiko for oljeutslipp. Dette ble ikke gjort. Tvert om bekreftet han flere ganger overfor VTS Brevik at han hadde skipet under kontroll. Retten mener at kapteinen handlet uaktsomt også i den forbindelsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.