TUNNELER

Seimsdalstunnelen er ferdig oppgradert: En festdag for hele bygda

Tunnelen fra 1965 er eneste adkomst til Seimsdalen. Fredag åpnet fylkesordfører Jon Askeland en moderne og oppgradert Seimsdalstunnel i Årdal etter to og et halvt års arbeid.

Fylkesordfører Jon Askeland åpnet Seimdalstunnelen, i godt selskap av barnehagene som deltok. Tv. avdelingsdirektør Dina Lefdal i fylket.
Fylkesordfører Jon Askeland åpnet Seimdalstunnelen, i godt selskap av barnehagene som deltok. Tv. avdelingsdirektør Dina Lefdal i fylket. Foto: Heidi Lise Ravnestad/Vestland Fylkeskommune
3. juli 2023 - 08:21

Fylkesordfører Jon Askeland åpnet den utbedrede og trafikktrygge Seimsdalstunnelen fredag 30. juni.

Siden 1965 har tunnelen tjent bygda Seimsdalen i Årdal godt, men behovet for en oppgradering var stort. Tunnelen var for lav og smal. Nå kan bilister, syklister og fotgjengere ferdes side om side uten risiko. Den nye tunnelen har et eget felt for gående og syklende, adskilt fra biltrafikken med betongrekkverk.

Et nødvendig utbedringsprosjekt

Prosjektet ble lyst ut sommeren 2020, og i oktober samme år signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med hovedentreprenør Bertelsen & Garpestad. De har hatt lokale entreprenører med seg på laget.

Dina Lefdal, avdelingsdirektør for infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune, er positiv til entreprenørene og ferdigstillingen av prosjektet:

– Bertelsen & Garpestad og samarbeidspartnerne har gjort en flott jobb. Å nærmest skulle drive en ny tunnel i en gammel tunnel, med trafikk som skal gjennom, er en veldig stor oppgave. Omfanget av denne jobben er vanskelig å forstå, men når en ser bilder av den gamle tunnelen og sammenligner med den tunnelen vi har bak oss her i dag, så får vi et innblikk i forvandlingen som har skjedd, sa Lefdal.

Nye lys, ventilasjon og radiodekning

Kjørebanen er utvidet fra 5,5 til 10,5 meter. Sålen i tunnelen er sprengt ut og senket for å gjøre den høyere. Samlet sett er det sprengt ut om lag 100.000 kubikkmeter stein, noe som tilsvarer 18.000 lastebil-lass.

Både små og store deltok på åpningsmarkeringen av Seimdalstunnelen. <i>Foto:  Heidi Lise Ravnestad/Vestland Fylkeskommune</i>
Både små og store deltok på åpningsmarkeringen av Seimdalstunnelen. Foto:  Heidi Lise Ravnestad/Vestland Fylkeskommune

Tunnelen har fått nye høyspentkabler, nye lys og nytt ventilasjonssystem. Tunnelen er sikret mot innsig av vann og mot frost. Portalene er forlenget, og tunnelen har fått sikkerhetsutrusting med brannvarslingsanlegg og havarilommer.

Ros til Seimsdølene

Byggeprosessen har ikke bare vært lett for innbyggerne i Seimsdalen. I to og et halvt år har enaste vei til bygda vært preget av kveld- og nattstenginger. Dina Lefdal roste lokalsamfunnet:

– Jeg vil benytte anledningen til å skryte av seimsdølene. De har vært tålmodige gjennom to år med stenginger, spesielt i periodene der veien var helt stengt, med sjøveien og båttransport på fjorden som eneste ferdselsåre, sa Dina Lefdal.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.