Et Sea King-helikopter fikk trøbbel etter en hard landing på en høyde i Finnmark. (Bilde: Håkon Jacobsen)

SEA KING

Sea King-havari skyldtes menneskelig svikt

Det konkluderer havarikommisjonen.

Luftforsvarets havarikommisjon mener pilotene kan lastes for at et Sea King-helikopter havarerte på fjelltoppen Divgagáisá i Finnmark i desember 2012.

Dette kommer fram av den ferske rapporten etter ulykken, skriver Nordlys.

Ni om bord

Sea King-helikopteret fra Banak var på en treningstur i fjellområdet over Lakselv da havariet skjedde.

Blant annet skulle de trene på navigering etter kart med skala 1:50.000, samme skala som vanlige turkart. Helikopteret hadde en besetning på seks, og det var totalt ni personer om bord.

Den første landingen skulle skje på fjellet Divgagáisá, som er 840 meter høyt.

Feilberegninger gjorde at helikopteret fikk for stor fart, og da fartøysjefen brukte for lang tid på å finne fram nattbrillene, traff helikopteret bakken med stor fart.

Alle evakuert

Alle ble evakuert fra helikopteret fordi det krenget, og besetningen klarte å holde rotoren klar av bakken, noe som forhindret større skader på helikopteret.

Bare én av personene var godt nok kledd i temperaturen på minus ti grader og litt vind, noe kommisjonen mener ikke er godt nok. De tilråder bedre vinterutrustning.

Pilotene får også ros for sin snarrådighet etter havariet, selv om kommisjonen mener de hadde skylden for ulykken.

Kommisjonen mener videre det er betenkelig at det ikke var ferdskriver eller taleregistrator om bord.

Les også:

Her reddes redningshelikopteret

Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri

Norge blir simulator-stormakt

22 år gamle helikoptre blir «nye» før de settes inn på Svalbard