900 bevegende kontrollmekanismer responderer på hender som blir filmet fra en helt annen plass i nær sanntid. Video: Tangible Media Group.

INFORM

Se hva studentene fikk til med et Kinect-kamera, 900 plastpinner og litt elektronikk

VIDEO: Spennende fremtidskonsept fra MIT.

The Tangible Media Group er en forskningsgruppe ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) som har som mål å få til et samspill mellom to verdener:

Den ene bestående av binærkoder og den andre bestående av atomer.

Nå har de utviklet en teknologi de kaller inFORM,som ved hjelp av et Microsoft Kinect-kamera tar imot bilde og dybdedata som sendes videre til en projektor.

Fra bildene som kommer ut av projektoren, kan bevegelsene etterlignes på et brett av motoriserte pinner som gjengir de fysiske bevegelsene tredimensjonalt i nær sanntid.

Les også: Kartverket vil lage 3D-modell av terrenget i hele Norge

3D-kommunikasjon

Et av målene med inFORM er å kunne bruke dette i det virkelige liv gjennom at byplanleggere og arkitekter skal kunne samarbeide bedre ved å gjøre det lettere å formidle ideer, dele og diskutere design.

Grensesnittet er et brett bestående av 30x30 pinner av hvit polystyrenplast som hver kan strekke seg opp til 10 centimeter opp fra overflaten. Disse pinnene er fordelt på et område på 381x381 millimeter.

Medisinske og kirurgiske simuleringer er også et område de i framtiden vil utforske, men det er nok lengre fram i tid da inFORM kun kan ta form med en oppløsning på til sammen 900 tredimensjonale "bildepunkter".

Les også: Laserskanning og 3D skal forenkle arbeid i bygg og anlegg

 I bakgrunnen kan mannen som sender håndbevegelsene til inFORM-teknologien observeres via et nettbrett.
I bakgrunnen kan mannen som sender håndbevegelsene til inFORM-teknologien observeres via et nettbrett. MIT Tangible Media Group

Håndgripelige bits

I 1997 presenterte gruppen visjonen deres "Tangible bits", håndgripelige bits, som går ut på at en skal kunne forbigå det gjeldende paradigmet av todimensjonale, tegnede brukergrensesnitt i databehandling.

Dette vil de prøve å løse gjennom konseptet "Tangible User Interface", håndgripelige brukergrensesnitt.

– Mennesker har utviklet en forhøyet evne til å sanse og manipulere den fysiske verden, men dagens brukergrensesnitt utnytter denne kapasiteten dårlig, skriver Tangible Media Group om deres første visjon.

Les også: Denne pæra fortsetter å lyse ved strømbrudd

Radikale atomerinFORM oppdager og iverksetter fysiske forandringer med 900 bevegende kontrollmekanismer. MIT Tangible Media Group

Radikale atomer

I 2012 kom Tangible Media Group ut med sin andre visjon for å for å ta det et steg videre fra håndgripelige brukergrensesnett.

Ved å anta at en ny generasjon av materialer kan skifte form og utseende dynamisk, skal materialet bli like manipulerbart som en piksel på en skjerm.

Som vist på videoen ovenfor, legger demonstratøren en fargerik bok under kamera og fargene gjengis i polystyrenplasten. En kan også skifte farge på pinnene med fingertuppene.

"Radikale atomer" skal være er en idé om et manipulerbart materiale som skal kunne kommunisere med en underliggende digital modell, så forandringer i den fysiske verden skal kunne gjengis i digitale former. Samt at digitale former kan kommunisere det andre veien igjen gjennom materialet.

– Vi tenker ikke lenger på å designe et grensesnitt, men å se på grensesnittet selv som et materiale i seg selv. Vi kan komme til å kalle det et "materielt brukergrensesnitt", skriver Tangible Media Group.

Les også:

Arkitekter vil legge sentralstasjon under sentrum

Slik laget de 260 ekstra kvadratmeter inne i bygget

– Se til naturen for å skape fremtidens bygg