SC Connector seiler med rotorer - sparer 25 prosent drivstoff
Sea Cargo-skipet SC Connector er tilbake i trafikk etter å ha montert to store rotorseil.
Ro-ro-skipet SC Connector er bygget i 1997. Fikk påmontert to rotorseil på 35 meter høyde/5 meter diameter og batteripakke. Reduserer drivstoff og utslipp med 25 prosent. Foto: Sea-Cargo
Dronebilde av SC Connector som passerer Karmsundet.Foto: Sea-Cargo
SC Connector seiler under Karmsundet bru med rotorene tiltet.Foto: Sea-Cargo
SC Connector i Risavika ved Stavanger.Foto: Sea-Cargo
SC Connector legger til kai i Risavika ved Stavanger.Foto: Sea-Cargo
Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon.Foto: Norsepower
Vind fra siden gir drag vinkelrett framover når "seilet" roterer, det vil si den såkalte Magnuseffekten. Foto: Norsepower
MV Copenhagen fikk montert et Norsepower rotorseil i løpet av noen timer i mai 2020. To måneder drift viser drivstoffbesparelse på 4-5 %. Copenhagen er hybrid med en 1.5 MWh batteripakke fraCorvus.Foto: Scandlines