Batterier brannfare

Satser du grønt med solceller og batteripakke kan du gjøre bygget til en brannbombe

Om et bygg dimensjonert for 400 volts nett kun går på batteristrøm vil ikke sikringene løses ut ved kortslutning - også om man trekker strøm fra elbilen kan sikringen bli ubrukelig

Her skal Martin Kolby slett ikke lade bilen, men hente strøm. Behovet overstiger sjelden 2kW og er godt egnet til å håndtere topplaster. (Foto: Joachim Seehusen)
Displayet på ladestasjonen viser at nå leverer bilen, en Nissan Leaf, 9,52 kW til å drifte byggene på Evenstad. (Foto: Joachim Seehusen)
Skissen viser anlegget på Evenstad. Erfaringene er at å koble sammen forskjellige enheter fra en rekke leverandører skaper nye og utforutsette problemstillinger. (Illustrasjon: Sivilingeniør Carl Christian Strømberg AS )
Per Anders Westgard, Ola Johansson og Martin Kolby foran et av byggene som samler varme med solfangere. (Foto: Joachim Seehusen)
Martin Kolby kontrollpanelet til flisfyrt kjel. (Foto: Joachim Seehusen)
Campus Evenstad ligger idyllisk til. Tidligere var Evenstad en storgård som ble testamentert til staten, under forutsetning av den ble brukt som skole. (Foto: Joachim Seehusen)

Om et bygg dimensjonert for 400 volts nett kun går på batteristrøm vil ikke sikringene løses ut ved kortslutning - også om man trekker strøm fra elbilen kan sikringen bli ubrukelig

Solceller, solfangere, biobrensler og elbilbatteri som nødstrøm kan gi selvforsyning av energi. Men det kan også gå veldig galt.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå