Satellitter som supplement

- Vi får dermed rollen som premissgiver for fremtidige maritime Galileo-tjenester, understreker Gard Ueland, sjef for forskning og utvikling hos Kongsberg Seatex.

MARGAL-konsortiet består av medlemmer fra åtte ulike land.

Ueland og hans folk har dermed en unik sjanse til å påvirke teknologiutviklingen mot mer nøyaktige navigasjonshjelpemidler og dermed gi sikrere ferdsel til havs. Han presiserer imidlertid at det er AIS som er det bærende systemet for sjøsikkerhet.

AIS er et system som automatisk sender informasjon om skipes kurs, hastighet, navn, bestemmelsessted og evt. last på VHF. Det er påbudt for alle skip over en viss størrelse.

- Men AIS er avhengig av informasjon fra satellittene i GPS-systemet, og fra Galileo når dette etter planen skal være operativt med 32 satellitter i 2008, sier han.

I tillegg til satellittene er AIS også avhengig av bakke-infrastruktur i trange farvann. På dette feltet vil det bli samkjøring mellom AIS og det kommende MARGAL-systemet.

Ingen garantier

Galileo bringer inn flere satellitter i tillegg til GPS-systemet. Det betyr flere målinger, og jo flere målinger jo større er sjansen for at man får riktige målinger. Flere satellitter gir selvsagt også bedre tilgjengelighet og reduserer sjansen for at objekter kommer inn i skyggesoner. Det siste poenget er spesielt viktig i våre lange og trange fjorder omkranset av høye fjell.

Men Ueland er svært forsiktig med å påstå at et nytt navigasjonssystem er ensbetydende med større sikkerhet til sjøs.

- Det er ingen automatikk i dette. Vi er ydmyke nok til å se at bakgrunnen for ulykker hvor skip støter sammen eller grunnstøter, er en sammensatt prosess der svært mange faktorer spiller inn, sier han.