luftfart

SAS vurderer strengere retningslinjer for nødladere på fly

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA er tydelige på at nødladere, også kjent som powerbanks, ikke bør brukes på fly. SAS vurderer å følge frarådingen. 

EASA fraråder bruk av nødladere om bord i fly. SAS sier de vurderer situasjonen.
EASA fraråder bruk av nødladere om bord i fly. SAS sier de vurderer situasjonen. Illustrasjon: Eirik Helland Urke
9. juni 2025 - 14:34

– Sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først. Vi registrerer signalene fra EASA. Vi merker oss at dette per nå er generelle retningslinjer og anbefalinger, skriver SAS' pressesjef Øystein André Schmidt til NRK.

I en oppdatering av sikkerhetsinformasjonen knyttet til risikoen ved litiumbatterier fraråder EASA all bruk under flyturen grunnet brannfaren i disse batteriene.

– Litiumbatterier kan overopphetes, ta fyr og/eller frigjøre giftig røyk, skriver luftfartssikkerhetsbyrået i en pressemelding.

Det tar SAS til etterretning.

– Vi følger utviklingen tett og gjør løpende vurderinger. Det for å finne en god balanse mellom passasjerkomfort og sikkerhet om bord, opplyser Schmidt til NRK.

DJI har en stor andel av dronemarkedet i Norge. Avinors overvåkingssystem for droner er laget av samme selskap, og kan bare oppdage DJI-droner, skriver Aftenposten. Her en DJI Mavic 2 Pro i lufta.
Les også:

Aftenposten: Avinors kinesiske droneovervåkingssystem kan bare oppdage kinesiske droner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.