FØRST UTE: Ruten mellom Stavanger og Houston (bildet) er den første direkteflyvningen mellom Stavanger og Nord-Amerika. (Bilde: Colourbox)

STAVANGER-HOUSTON

SAS lanserer oljerute mellom Stavanger og Houston

Starter direkteflyvning mellom de to oljebyene.

SAS inviterte i dag til pressemøte på Sola, for å lansere en stor nyhet. Ikke overraskende består nyheten i en direkterute mellom Stavanger og Houston, USA.

Dermed er de to oljebyene, og vennskapsbyene, knyttet enda tettere sammen.

I gang til ONS

– Dette er et resultat av arbeid vi har gjort det siste året, for å klarlegge om det er potensial i en slik rute. Konklusjonen skjønner dere ved at vi står her i dag, sa konserndirektør i SAS, Eivind Roald under presentasjonen av den nye ruten.

Ruten starter sine flyvninger 20. august, og er med det klart til oljemessen ONS uken etter.

Den blir et rent businessprodukt, og vil være operert av en innleid 737-700 med 44 seter.

Det blir flyvninger hver dag, utenom lørdag. SAS har lagt stor vekt på optimale rutetider, med avgang om ettermiddagen fra Stavanger, og sen kveld med nattflyvning fra Houston. 

Konserndirektør i SAS, Eivind Roald, presenterer den nye ruten mellom Stavanger og Houston. Ruten starter opp 20. august, i tide til ONS i Stavanger. Ina Steen Andersen

45.000 flyr mellom Norge og Houston

Utgangspunktet for ruten er behovet til oljeindustrien i Norge, og spesielt i Stavanger.

SAS utførte for en tid tilbake en undersøkelse blant 424 selskaper i Stavanger, nærmere halvparten av dem oljerelatert. Tilbakemelding var klar; var det én rute deres kunder ønsket seg, så var det en direkterute til Houston.

Undersøkelser SAS har utført viser at det er 70.000 skandinavere som reiser til byen i Texas i året. 45.000 av dem fra Norge. Flest reiser fra Oslo, 17.700 i året, med Stavanger like etter på 14.300 passasjerer.

Og av passasjerene som reiser mellom Norge og Houston så er 80 prosent forretningsreisende. Til sammenligning er det kun 20 prosent av de reisende til New York som er på forretningsreise.

– Summen av passasjerer til og fra Stavanger og Norge, sammen med den veksten vi ser i oljeindustrien, gjør at vi velger en ren direkterute fra Stavanger. Vi har tøff konkurranse fra KLM og BA, som har transfer i henholdsvis Amsterdam og London. Derfor velger vi å vise muskler i denne konkurransen, og lanserer ruten direkte fra Stavanger, forklarte Roald.

Den nye oljeruten ble feiret som seg hør og bør, med kake, muffins og miniburgere, alle dekorert med det amerikanske flagget. Ina Steen Andersen

Kortere flytid fra Stavanger

Roald forklarer at SAS har lagt større vekt på å lytte til kundenes ønsker i opprettelsen av nye destinasjoner og nye ruter.

– Olje og gass er en viktig industri for oss, som vi jobber tett med. Dette er et resultat av hva denne industrien ønsker. Å starte opp flyvninger til Houston, handler om at vi vil være mer kundeorientert og tilby det som det er behov for i markedet, sier han til Teknisk Ukeblad.

Stavanger stakk av med den nye flyvingen foran Oslo, til tross for at flere reiser mellom Houston og Oslo. Bakgrunnen for det er geografisk.

– Vi har kun 24 timer i døgnet, og fra Stavanger så bruker flyet 10 timer og 40 minutter. Skulle vi ha flydd fra Oslo så måtte du plusset på én ekstra time. Da har vi liten tid på å snu flyet rundt for returen. Skulle det i tillegg oppstå en situasjon, teknisk eller værmessig, som ga oss forsinkelser, så ville vi endt opp i en situasjon som for eksempel Norwegian har hatt denne vinteren. Og for disse passasjerene så er det uaktuelt. Det ville med andre ord tatt så lang tid å fly fra Oslo at vi måtte ha hatt to fly, og det er ikke aktuelt i dag, påpeker Roald.

Få seter

Valget av et lite fly med kun plass til 44 business-seter er en tilpasning til markedet, ifølge konserndirektøren i SAS.

– Vi trenger kun å fylle 44 seter, ikke 300, og vi har ikke ønsket å starte med et større fly. Forretningsreisende er i stor overvekt på reiser til Houston, og vi har god kunnskap om hvor stort dette volumet er, poengterer han.

SAS holder likevel dørene åpne for å bytte til et større fly dersom det viser seg at det er god respons på ruten. Da er også muligheten til stede for at det blir flere serviceklasser på flyet.

– Fabelaktig

– Dette er fabelaktig, utbryter ONS-sjef Leif Johan Sevland til Teknisk Ukeblad.

Han var en selvskreven deltaker på pressekonferansen hvor den nye oljeruten ble lansert.

– Dette er en viktig rute, som binder sammen tre av de viktigste energiregionene i verden, Stavanger, Houston og Aberdeen, så dette er supert, leger han til.

Sevland har stor tro på at ruten vil kunne føre til at en god kontakt mellom Stavanger og Houston blir enda bedre.

– Direktefly, og ikke minst veldig gode rutetider, vil gjøre at du kan spare enormt mye tid ved å bruke denne ruten. Det vil gjøre det lettere å reise mellom de to byene, og det gjør at vi kan reise mer. Og hvis du tenker på at det er 5000 energirelaterte bedrifter i Houston, så er det klart at det er noe det ligger forretningsmuligheter i, påpeker han.

Les også:

Nå er «oljerutene» i drift

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore