Flere medier har stilt spørsmål om hva samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) egentlig visste om Follobane-problemene før tunnelen åpnet i desember og før han avholdt krisemøte i januar.
Liv Kari Eskeland, stortingsrepresentant før Høyre, er blant dem som nå stiller spørsmål i Stortinget om samferdselsministerens håndtering av saken.
– Man kan spørre seg om statsråden har tilstrekkelig kriseforståelse rundt dette. Vi mener det er svært oppsiktvekkende og urovekkende at statsråden på riksdekkende radio sier han ikke har kjennskap til hva som foregår, mens han i realiteten har det, sier Eskeland til TU.
– Mildt sagt underlig
Hun mener håndteringen er «mildt sagt underlig».
2. januar spurte NRK fortalte samferdselsministeren om hva som har gått galt på Follobanen.
– Det ønsker også vi et svar på. Derfor har jeg som samferdselsminister innkalt Bane NOR til et møte denne uken.
Aftenposten skriver imidlertid at ministeren allerede 23. desember ble orientert om at returstømanlegget på Follobanen var underdimensjonert.
TU har spurt Samferdselsministeren om kommentar til Eskelands uttalelser. Statssekretær Johan Vasara svarer at det 2. januar var godt kjent at Bane Nor mente det var utfordringer med returstrøm og jording.
– Det lå også til grunn for radiosendingen. Hvis Eskeland hadde hørt radiosendingen ville hun fått med seg at programlederen sa: «[…] Det blir varmgang i returstrømmen som går tilbake fra toga til strømsystemet.
Dette kom også frem i Bane Nors pressemelding 29. desember, poengterer Vasara.
– Statsråden var tidlig ute
– Statsråden var tidlig ute, allerede 20.12.22 og ba om en redegjørelse for hva som hadde skjedd. Når det ble kjent at Bane Nor utsatte åpningen til tidligst 01.02.22 kalte statsråden inn til hastemøte hvor tema var hvordan denne feilen kunne skje og hva vi kunne gjøre for å åpne banen igjen. Her ble det kjent at Norconsult hadde stilt spørsmål ved valg av returstrøm-anlegg. Etter møtet gikk statsråden ut med at han ville ha en ekstern gjennomgang som belyste alle sider ved stengningen, skriver Vasara.
Han mener det viktigste har vært å finne ut hva som er årsaken til at man kan åpne et nytt jernbaneanlegg til 36,8 milliarder kroner som så må stenge etter kort tid.
– Vår viktigste oppgave er å finne svar på dette og få åpnet follobanen igjen, det skylder vi alle togpassasjerer, skriver Vasara til TU.
– Kunne ikke forutsi sitasjonen
I et svar til Stortinget skriver samferdselsministeren:
– Jeg har gjennom høsten altså vært kjent med at Bane NOR jobbet hardt med å få Blixtunnelen ferdigstilt før åpningen av Follobanen, og at det har vært risiko knyttet til fremdrift og kostnader, men at foretaket har hatt denne risikoen under kontroll.
Han nekter for at han hadde informasjon som kunne forutsi problemene Follobanen nå er i.
– Ikke på noe tidspunkt, har Bane Nor i sin dialog med departementet løftet utfordringer som kunne gi grunnlag for å forutsi den situasjonen vi beklageligvis befinner oss i nå, skriver han.
– Jeg forventer at Bane Nor gjør alt de kan for å rette opp feilen på Follobanen. Men opplysninger som er kommet fram, gir grunn til bekymring, og vi må komme til bunns i hvordan vi kunne havne i denne situasjonen der passasjerer ikke får det togtilbudet de skal ha, sier Nygård (Ap).
Ekstern gjennomgang
Som samferdselsministeren tidligere har varslet, skal det gjennomføres en ekstern gjennomgang som gransker årsakene til at Follobanen nå er stengt, og som vurderer hva som må til for å unngå at noe slikt skjer igjen.
Gjennomgangen skal omfatte både forløpet forut for den konkrete hendelsen og se på Bane Nors håndtering av situasjonen som oppstod i etterkant av hendelsen og frem til feilene er rettet.
– Gjennomgangen skal vurdere prosjektstyringen i Bane Nor, herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, den praktiske etterlevelsen av disse, skriver ministeren i svaret til Stortinget.
Follobaneanlegg: Må søke på nytt etter uranfunn