SAMFERDSEL

Så mye taper staten på elbil-fordelene

Gratis parkering, ingen moms og null bompenger.

 Elbilpolitikken i Norge koster, men sørger for at stadig flere elbiler kommer på veiene.
Elbilpolitikken i Norge koster, men sørger for at stadig flere elbiler kommer på veiene. Bilde: Eirik Helland Urke / Kjersti Magnussen
26. juni 2015 - 15:16

I midten av 2010 begynte elbilsalget for alvor å ta av i Norge.

En av årsakene var de mange kjøps- og bruksfordelene som begynte å komme allerede på 90-tallet. I tillegg kom det stadig flere nye modeller på markedet.

Se grafikk: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Mange fordeler

I Norge har elbileiere disse fordelene:

  • Ingen engangsavgift
  • Ingen moms ved kjøp
  • Gratis offentlig parkering
  • Fritak for bompenger
  • Fritak for fergeavgifter
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
  • 435 kroner i årsavgift
  • Halv firmabilbeskatning
  • Kan kjøre i kollektivfeltet

Mange elbiler på veiene

Tiltakene har gjort Norge til et av de landene i verden med flest elbileiere per capita.

De siste tallene fra mai viser at det nå er 54.000 elbiler på norske veier.

Men, det koster.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Nylig var avdelingsdirektør Per-André Torper i samferdselsdepartementet til stede på Electromobility Conference i Oslo.

Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Fire milliarder i året

Her presenterte han blant annet et regnestykke som viser hvor mye de forskjellige tiltakene koster det norske samfunnet i året:

  • Moms: 200 millioner euro
  • Engangsavgift: 200 millioner euro
  • Veg- og ferjeavgifter: 30 millioner euro
  • Årlig skatt: 20 millioner euro
  • Fri parkering: 15 millioner euro

Det dreier seg altså om rundt 465 millioner euro, eller drøyt fire milliarder norske kroner.

Svært få elbiler i Sverige

Målet med fordelene er blant annet at Norge skal være med på utviklingen av miljøvennlig teknologi og bidra til at det blir mindre CO2-utslipp.

Men nå pågår det blant annet en debatt om elbilister fremdeles skal få lov til å kjøre i kollektivfeltet og om fordelene er for gode.

I Sverige er realiteten en helt annen. Ny Teknik skriver at det til sammenligning bare finnes 4400 elbiler i Sverige, mot Norges 54.000.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.