Samferdsel

Ruter tester ut 15 selvkjørende biler i Oslo

15 kjøretøy skal plukke opp kunder på bestilling.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.
Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp. Foto: Ruter
Svein-Erik HoleSvein-Erik Hole– Digitalredaktør i TU Media
1. jan. 2023 - 10:21

Etter planen skal en ny selvkjørende kollektivtjeneste startes opp i Groruddalen i Oslo i løpet av våren, opplyser Ruter i en pressemelding. Tidligst mot slutten av året vil tjenesten være åpent tilgjengelig for befolkningen.

– Vi planlegger å sette i drift en flåte på opptil 15 kjøretøy. Disse vil operere innenfor et avgrenset område i Groruddalen og betjene dette området som en fleksibel bestillingstjeneste, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Siden 2019 har Ruter gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen, hvor formålet er å utvide det offentlige transporttilbudet.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.

Forskningsprosjekt

EUs nye mantra «Buy European» er blitt en hodepine for NHO-leder Ole Erik Almlid.
Les også:

EUs nye mantra bekymrer Norge: – Uroen er reell

Flere kan reise samtidig, noe som skal gjøre prosjektet mer bærekraftig, og i startfasen vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet.

–  Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Jenssen.

Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet, vil være på størrelse med vanlige personbiler.

Selvkjøringstilbudet i Groruddalen er et forsknings- og utviklingsprosjekt som Ruter gjennomfører i samarbeid med en rekke aktører. Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo kommune, Transportøkonomisk institutt og Cicero er blant partene som deltar i planleggingen. På teknologisiden er det Ruters forsknings- og utviklingspartner Holo, sammen med selvkjøringsselskapet Mobileye, som skal levere kjøretøy og programvare for operasjon på selvkjøringsnivå 4.

Internasjonalt samarbeid

Det overordnede målet med prosjektet er å gjennomføre en vellykket demonstrasjon av en flåte med selvkjørende kjøretøy som fungerer som tilskudd til det eksisterende kollektivtilbudet i området.

Enova støtter prosjektet med 17,5 millioner kroner i den forberende fasen, mens prosjektets driftsfase finansieres med midler blant annet fra EUs Horizon Europa-program.

Groruddalsprosjektet er et av tre søsterprosjekter som skal gjennomføres på samme tid i ulike europeiske byer, og Ruter deltar i et bransjeomspennende konsortium bestående av 24 aktører som skal utveksle læring og erfaringer med hverandre.

Waymos egenutviklede system for selvkjørende biler, Waymo Driver, er kommet til femte generasjon og benytter en kombinasjon af lidar-, radar- og kamerasensorer. Neste år trenger du ikke reise lenger enn til London for å sjekke ut hvor godt systemet fungerer.
Les også:

London får førerløse drosjer

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.