SAMFERDSEL

Ruter tester ut 15 selvkjørende biler i Oslo

15 kjøretøy skal plukke opp kunder på bestilling.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.
Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp. Foto: Ruter
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
1. jan. 2023 - 10:21

Etter planen skal en ny selvkjørende kollektivtjeneste startes opp i Groruddalen i Oslo i løpet av våren, opplyser Ruter i en pressemelding. Tidligst mot slutten av året vil tjenesten være åpent tilgjengelig for befolkningen.

– Vi planlegger å sette i drift en flåte på opptil 15 kjøretøy. Disse vil operere innenfor et avgrenset område i Groruddalen og betjene dette området som en fleksibel bestillingstjeneste, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Siden 2019 har Ruter gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen, hvor formålet er å utvide det offentlige transporttilbudet.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.

Forskningsprosjekt

Sørlandsbanen er stengt mellom Vegårshei og Gjerstad etter at godstog sporet av mandag kveld.
Les også

Sørlandsbanen stengt til og med torsdag

Flere kan reise samtidig, noe som skal gjøre prosjektet mer bærekraftig, og i startfasen vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet.

–  Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Jenssen.

Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet, vil være på størrelse med vanlige personbiler.

Selvkjøringstilbudet i Groruddalen er et forsknings- og utviklingsprosjekt som Ruter gjennomfører i samarbeid med en rekke aktører. Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo kommune, Transportøkonomisk institutt og Cicero er blant partene som deltar i planleggingen. På teknologisiden er det Ruters forsknings- og utviklingspartner Holo, sammen med selvkjøringsselskapet Mobileye, som skal levere kjøretøy og programvare for operasjon på selvkjøringsnivå 4.

Internasjonalt samarbeid

Det overordnede målet med prosjektet er å gjennomføre en vellykket demonstrasjon av en flåte med selvkjørende kjøretøy som fungerer som tilskudd til det eksisterende kollektivtilbudet i området.

Enova støtter prosjektet med 17,5 millioner kroner i den forberende fasen, mens prosjektets driftsfase finansieres med midler blant annet fra EUs Horizon Europa-program.

Groruddalsprosjektet er et av tre søsterprosjekter som skal gjennomføres på samme tid i ulike europeiske byer, og Ruter deltar i et bransjeomspennende konsortium bestående av 24 aktører som skal utveksle læring og erfaringer med hverandre.

Equinor økte produksjonen i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Her konsernsjef Anders Opedal.
Les også

Equinor: Milliardene renner inn – men svakere resultat

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.