Roald Amundsen polarskute "Maud" viser seg fram i Bergen, Den slepes fra fra Grønland til Vollen i Asker hvor den er forventet å ankomme lørdag 18. august.
Roald Amundsen polarskute "Maud" viser seg fram i Bergen, Den slepes fra fra Grønland til Vollen i Asker hvor den er forventet å ankomme lørdag 18. august. (Foto: Jan Wanggaard / NTB scanpix)

Roald Amundsens polarskip - Maud returns home

I 1990 ble vraket kjøpt for én dollar. I syv år har de jobbet med å få Maud hjem. Nå er hun her

Roald Amundsens polarskip.

Hundre år etter at polfarer Roald Amundsen seilte ut fra hovedstaden i sitt nye skip Maud, kommer skipet hans lørdag omsider tilbake i Asker der det ble bygget.
 

«For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg Maud».

Slik lød Roald Amundsens ord da han knuste en isklump mot skroget på sitt splitter nye polarskip og døpte skipet Maud, kalt opp etter Norges daværende dronning.

Lørdag blir det gamle polarskipet slept innover Oslofjorden og returnerer omsider til Vollen i Asker, stedet det ble bygget i 1917.

Fakta om polarskipet Maud 

* Maud ble bygget i 1917 i Vollen i Asker av båtbygger Christian Jensen. Skipet ble oppkalt etter daværende dronning Maud.

* Skipet var 120 fot (36,5 meter) langt og 40 fot (12,3 meter) bredt. Det veide 392 tonn og hadde en semidiesel-motor.

* Polfarer Roald Amundsen fikk skipet spesialbygget for at det skulle kunne fryses fast i isen og drive over Nordpolen for å nå polpunktet.

* Maud seilte ut fra Christiania i 1918 med et mannskap som inkluderte blant annet Oscar Wisting og Helmer Hanssen, som begge var med på Amundsens berømte sørpolsferd i 1910–1912.

* Ekspedisjonen ble forsinket i flere år av ulike årsaker, og Maud endte etter hvert opp i Nome i Alaska i 1925. Amundsen solgte skipet til Hudson's Bay Company, og skipet forliste til slutt i 1931 i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen, nord i Canada.

* I nærmere 90 år ble skipet liggende som vrak ved en strandkant og ble etter hvert en attraksjon for dykkere.

* I 1990 ble vraket kjøpt av Asker kommune for én dollar. Det ble anslått at det ville koste 230 millioner kroner å sette vraket i stand og få det transportert til Norge.

* I 2011 startet prosjektet «Maud Returns Home» med mål om å få Amundsens gamle polarskipet tilbake til Asker. Initiativtaker til prosjektet var firmaet Tandberg Eiendom AS. I 2016 ble vraket hevet, og i 2017 ble det fraktet til Grønland.

* I juni 2018 startet reisen hjem, og skipet ble slept over Atlanterhavet. Søndag 5. august nådde polarskipet atter en gang norske farvann.

* Lørdag 18. august kommer Maud omsider hjem til der det hele startet. Et museum vil etter hvert bli bygget i Vollen i Asker.

Kilder: Wikipedia, NTB

Det er prosjektet «Maud Returns Home» som har stått bak hevingen og fraktingen av Amundsens polarskip, som har ligget i nesten 90 år halvveis under vann på en strandkant nord i Canada.

– Hele båten er veldig tæret av tiden, men til å være en 100 år gammel båt som har ligget på havets bunn i 90 år, er den i god forfatning. Det er ikke råte i noe av treet, sa prosjektleder Jan Wanggaard til Bergens Tidende da skipet ble slept inn Byfjorden i Bergen tidligere i august.

Isen over Nordpolen

På sin berømte sydpolferd i 1910–1912 fikk Amundsen låne Fridtjof Nansens skip Fram. Men i forkant av sin neste ekspedisjon derimot, fikk Amundsen bygd sitt eget polarskip, Maud, som ble bygd av båtbygger Christian Jensen i Vollen i Asker.

Amundsen seilte ut fra Christiania i 1918 med mål om å drive med isen over Nordpolen. Men etter flere år fast i isen, seilte de gjennom Nordøstpassasjen, sjøveien nord for Russland mellom Europa og østkysten av Asia.

Ekspedisjonen ble forsinket i flere år av ulike årsaker og Amundsen solgte etter hvert skipet til Hudson's Bay Company. Maud forliste til slutt i 1931 i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen, nord i Canada. Der har skipet siden ligget som vrak ved en strandkant i nærmere 90 år og blitt en attraksjon for dykkere.

Selv om Roald Amundsen hadde stor suksess som polfarer, blir Maud-ekspedisjonen ofte ansett som en av hans mindre vellykkede prosjekter. Amundsen nådde aldri sitt mål om å drive skipet med isen over Nordpolen – et mål han for øvrig nådde noen år senere da han fløy over polpunktet med luftskipet Norge i 1926.

Veien hjem

I 1990 ble vraket kjøpt av Asker kommune for én dollar, og prosjektet «Maud Returns Home» startet i 2011 med mål om å få polarskipet hjem til Asker. I 2016 ble vraket hevet og har ligget på Grønland siden i fjor. 23. juni i år ble skipet slept fra vestkysten av Grønland og nådde søndag 5. august omsider norske farvann.

Maud har den siste uken blitt slept langs norskekysten for å vises fram, før den lørdag 18. august altså omsider ankommer Vollen i Asker, hvor det hele startet for over 100 år siden. Polarskipet vil ankomme Vollen klokken 13 i den samme bukta hvor Maud ble sjøsatt for 101 år siden, og det ligger an til å bli en stor folkefest når skuta nå endelig vender hjem.

– Det har vært en lang reise både for Maud og for oss. Prosjektet har bydd på store utfordringer, så denne hjemkomsten føles veldig deilig. Vi har omsider nådd enden på reisen og vi gleder oss veldig til å endelig få henne helt hjem, sier prosjektleder Jan Wanggaard til NTB.

Etter planen skal det bygges et museum på Vollen for det hjemvendte skipet, som skal først skal en runde i indre Oslofjord.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)