PROSJEKTER

Riksvei 5 skal utvides i bredden mellom Kaupanger og Sogndal

Her blir det jobb fram til juni 2021.

Denne strekningen av riksvei 5 mellom Kaupanger og Sogndal skal utbedres.
Denne strekningen av riksvei 5 mellom Kaupanger og Sogndal skal utbedres. Foto: Google Maps
26. mai 2020 - 05:45

Rundt ei mil østover fra Sogndal sentrum i retning av Kaupanger er riksvei 5 for smal.

Så nå lyser Vegvesenet ut oppdraget om å utvide bredden på om lag 1600 meter vei. Snittbredde på dagens vei er cirka 7,2 meter, og den varierer mellom 6,8 og 7,4 meter.

Verdien av kontrakten er anslått til vel 22 millioner kroner.

Her legges ny asfalt på E6 mellom Eidsvoll og Stange. Strengere krav til mer miljøvennlig asfalt er nødvendig for å nå klimamålene, skriver Grete Aspelund, leder i NCC Industry.
Les også

Fem tiltak for mer klimavennlig vedlikehold av fylkesveiene våre

Litt av hvert skal gjøres

Entreprenøren skal forsterke sidene og sørge for midtoppmerking. Det må også gjøres noe med sideterrenget: Fjellknauser skal sprenges, og det trengs blant annet graving, bakkeplanering, skogshogst, drenering og grøfting.

Det skal bygges en  passeringslomme ved avkjøring til industrifeltet, og eksisterende busslommer skal fjernes og etableres på nytt. Dessuten skal det bli ny gang- og sykkelvei på deler av strekningen.

ÅDT er cirka 5000, mens rundt 14 prosent er tungtrafikk.

Noen hovedmengder i prosjektet:

  • Masseflytting av jord: Ca. 9400 m3
  • Sprenging: Ca. 6000 m3
  • Rekkverk av betong: ca. 225 meter
  • Rekkverk av stål: Ca. 420 meter
  • Rør/åpne grøfter: Ca. 1150 meter

Asfalt:

  • Bærelag: 750 m2
  • Bindlag: 8500 m2
  • Slitelag: 14.000 m2

Byggherren regner med at entreprenøren er i gang ved starten av oktober i år, og sluttdato er satt til 17. juni neste år. 

Vegvesenet holder tilbudskonferanse for oppdraget i Kaupanger 3. juni, og frist for å gi tilbud på oppdraget er 23. juni.

Raffineriet til Equinor på Mongstad står i dag for 3,6 prosent av de totale, norske utslippene. Nå skal de i gang med en studie for å kutte utslipp, som blant annet innebærer blått hydrogen og bærekraftig flydrivstoff.
Les også

Vil lage blått hydrogen og lavutslipps flydrivstoff ved Norges største utslippspunkt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.