OFFSHORE

Revolusjon for boreslam

Anders J. Steensen
4. aug. 2004 - 08:08

Forus/Stavanger: Stadig nye teknikker utvikles for å finne og bore etter olje i reservoarer som ligger vanskelig tilgjengelig.

Det norske regelverket har også bidratt til å bedre utstyret på boredekk fordi norske regler ikke tillater at mannskaper arbeider på boredekk. Men teknikken bak veggen på boredekk, nærmere bestemt boreslamspumper og behandlingsanlegg for boreslam, har vært mer eller mindre uforandret siden før annen verdenskrig.

Endelig har National Oilwell i Stavanger utviklet en ny boreslamspumpe. Den tar bare 45 prosent av tidligere areal på dekk og er mellom 35 og 45 prosent lettere. Arbeidet har vært ledet av sivilingeniør Hege Kverneland.

- Ideen kom opprinnelig fra gründeren av Hitec, Jon Gjeddebo, før han solgte selskapet til National Oilwell. Han ville utvikle en pulsasjonsfri boreslamspumpe. Etter salget var mulighetene til stede for å gjennomføre prosjektet. Gjennom National Oilwell var det nok kapital til å dekke opp utviklingskostnadene, forteller Kverneland, som til tross for sitt utpregede rogalandsnavn, er fra Brumunddal.

God tilgang på kompetanse

Hun er utdannet innen hydraulikk, men har nå ansvaret for utviklingsavdelingen i National Oilwell og har åtte medarbeidere i sin utviklingsgruppe.

Kverneland forteller at amerikanerne valgte å legge utviklingsavdelingen til Norge fordi det var god tilgang på kvalifisert arbeidskraft, samtidig som kravene på norsk sokkel er unike. Dessuten er ikke oljebransjen spesielt attraktiv i USA, heller ikke i Houston.

Den nye pumpa er svært forskjellig fra tidligere modeller. Normalt har dette vært vanlige stempelpumper som er montert horisontalt. Dette har gitt unødig stor slitasje i pumpas sylindervegger. I tillegg måtte pulseringene fra pumpeslaget utlignes gjennom et dempersystem. Den nye pumpa - som lyder navnet HEX pump, eliminerer mange av de driftsproblemene som oppstod i den gamle modellen.

Den drives med AC-motorer som er lettere å kontrollere og sparer vekt. Pumpesylindrene er montert vertikalt slik at de slites mindre. Og konstruksjonen gjør at trykkpulsene fra pumpene mer eller mindre er fjernet.

Dette er svært viktig for overføring av signaler fra boringen. Det gjøres vanligvis via pulser i boreslammet i brønnen. Den nye pumpa er også langt enklere å vedlikeholde.

92 prosent reduksjon

Pumpa drives av et hjul som dirigerer stempelslagene. Hjulet er formet slik at stempelslaget blir jevnt. Dermed oppstår ikke de store trykkpulseringene. Selve det drivende hjulet kan rotere med inntil 212 omdreininger i minuttet.

Seks pumpesylindre sørger for at det blir en jevn strøm med boreslam ned i brønnen. De seks pumpesylindrene sørger for 92 prosent reduksjon i pulsstøy.

Konstruksjonen sørger også for at pumpa virker over et langt større område enn tidligere. Det betyr at den kan brukes på fremtidens lange og dype brønner. Støyreduksjonen betyr også at alle målinger mens det bores blir enklere å lese av og tolke. For boreoperatøren betyr dette større sikkerhet når lange brønner bores.

Prøvd i datamaskinen

Tre år har det tatt å utvikle den nye pumpa. National Oilwell har samarbeidet med en industridesigner og et tysk universitet for å foreta alle tekniske beregninger på pumpa. Alt er datasimulert i 3D før den første prototypen var klar. Prototypene og de tre første pumpene ble produsert i Stavanger.

Prototypen har vært gjennom omfattende testing, først på Rogalandsforskning og deretter på en landrigg i Texas. De tre neste pumpene er også produsert i Stavanger, mens testingen skjer i Houston. Det er ikke tatt endelig beslutning om hvor de skal produseres.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.